کشورهایی که به سمت اقتصاد دانش بنیان نمی روند زیان می بینند

برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ویژگی های جوامع مدرن امروز این است که اقتصاد بر چه مبنایی باشد. اقتصاد بسیاری از کشورهای غیر صنعتی بر مبنای منابعی مثل نفت و معدن بوده است. امروزه این اقتصاد دیگر نمی تواند بر پایه منابع بچرخد. از امروز به بعد اقتصاد باید براساس دانش باشد که به آن اقتصاد دانش بنیان می گوییم. نمونه های مختلفی از جمله چین و ژاپن را می توان برای آن مثال زد. در هر خانه ای کالاهایی می بینیم که ما برای آن پول داده ایم و محصول کشورهای دیگر است. این ها کالاهایی هستند که بخش عمده  پولی که ما برای آن می دهیم بابت ارزش افزوده ای است که ایجاد شده است. این ارزش افزوده را نمی توان از طریق منابع خام به دست آورد بلکه از طریق یک نوع خلاقیت ،اندیشه و نوآوری ایجاد شده است.

وی با مهم و حیاتی خواندن اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: کشورها اگر به سمت اقتصاد دانش بنیان نروند، زیان می بینند. پایه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه ها از طریق آموزش ریخته می شود. در آزمایشگاه ها نمونه های فکری و ایده ها را تست می کنند. نمونه های قبل صنعتی و نیمه صنعتی و بعد صنعتی آن را می سازند و بعد تولید انبوه می کنند. برای این کار ابتدا آموزش، بعد پژوهش و بعد فناوری صورت می گیرد. دانشگاه ها آموزش و پژوهش آن را انجام می دهند. شرکت های دانش بنیان و پارک های فناوری پلی هستند بین دانشگاه ها و صنعت و جامعه که نیازمندی هایی دارد. اینجاست که شرکت های دانش بنیان و پارک های فناوری اهمیت پیدا می کنند.

وی در ادامه افزود: کمتر از یک درصد از اقتصاد کشور ما را اقتصاد دانش بنیان تشکیل می دهد که این میزان بسیار کم است. پیشنهاد ها و توصیه هایی داریم که به پارک های فناوری اهمیت داده شود. توصیه اول من این است که پارک های فناوری به شرکت کوچک خود بسنده نکنند. نباید پیله ای به دور خود بپیچند و خود را محدود به شرکتی چند نفره کنند در حالی که جامعه به دانش آن ها نیاز دارد. پارک های فناوری دانش خود را به جامعه تزریق کنند و به مقاله و کتاب بسنده نکنند. به باور من کسانی که در اقتصاد هستند اما به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت نکرده اند دیر یا زود زیان می بینند. کالای آن ها دیگر نمی تواند در بازار رقابت کند.این شرکت ها باید بخشی از کار خود را به تحقیق و توسعه اختصاص دهند و تولید خود را از حالت سنتی به مدرن تغییر دهند.

برات قبادیان در پایان به فناوری های نرم اشاره کرد و گفت: یکی از مؤلفه های انقلاب صنعتی چهارم که مانند  یک سونامی است، فناوری های نرم است. بخشی از اقتصاد را فناوری های نرم شکل می دهد. کاری که جهاد دانشگاهی کرده و پارک ملی فناوری های نرم را راه انداخته است قابل تقدیر است. توصیه می کنیم که دیگران از کاری که جهاد دانشگاهی کرده است، استفاده کنند.

 

گفتگو: عاطفه محمودی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا