در گذشته به محیط زیست و عناصر آن ظلم فراوان کرده ایم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر «محمد کافی» روز دوشنبه در دومین جشنواره ملی فناوری های آب در مشهد افزود: هنوز به یاد دارم در جهاد سازندگی به مدیران میانی تکلیف می شد که در جهت خود کفایی برخی محصولات کشاورزی تلاش کنند و «طرح های سنابل» را آغاز کردیم که بر اساس آن مراتع تخریب شد تا دیم زارهای گندم راه اندازی شود. ما در دشت های ممنوعه به سفارش مسئولان کشور چاه عمیق حفر کردیم.

وی ادامه داد: هنوز 10 سال نگذشته است که در همین دشت مشهد و حوزه آبریز عنوان می شد چرا کشاورزی را توسعه نمی دهیم؛ امیدوارم روزی بیاید که این 40 سال را از تاریخ حفظ میراث فرهنگی خود پاک و جبران کنیم.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایرانیان در طول تاریخ برای حفظ منابع طبیعی زحمات فراوانی کشیده اند تا طبیعت و محیط زیست را حفظ کنند؛ دامداران سختی سردسیر و گرمسیر را تحمل کردند تا طبیعت حفظ شود و کشاورزان سال های سال قنات حفر کردند تا فقط اضافه آبریز دشت را مصرف کنند.
وی افزود: نظام های تعیین بهره برداری از مراتع و حقابه داشتیم لذا باید به فرهنگ حفظ میراث طبیعی خود برگردیم، در وهله نخست طبیعت را حفظ و سپس قرضمان را به آن ادا کنیم.
او ادامه داد: تجربه کشاورزی در دنیا نیز موید همین نظر است، برای مثال هند 150 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد، نخست وزیر هند سال 2003 میلادی اعلام کرد که 37 میلیون هکتار از مزارع آن کشور را به طبیعت بر می گرداند.
دکتر کافی ادامه داد: دیگر زمان ملاحظه و مماشات تمام شده به طوری که اگر دانشگاه فردوسی همه دیگر کارهای خود را زمین بگذارد و فقط به مساله آب و محیط زیست بپردازد روا است.
دومین جشنواره ملی فناوری های آب با تمرکز بر موضوع آب های نامتعارف، به همت دانشگاه فردوسی و معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا