ایجاد حباب های گاز CO2 علت اصلی ایجاد قولنج

بیشتر از هرچیز شنیدن صدای شکستن قولنج انگشتان دست برای افراد لذتبخش است و بعد از آن حس خوبی به دست می دهد. در این گزارش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا شکستن قولنج انگشتان دست برای فرد خطراتی را به همراه دارد یا خیر؟

به گفته متخصصان علت قولنج کردن مفاصل، ایجاد حباب های گاز دی اکسید کربن (CO2) است که با افزایش حجم داخل مفصل نوعی احساس تنگی در فواصل مفصلی ایجاد می کند و افراد با خم کردن مفصل شان، حباب به وجود آمده را می ترکانند و به اصطلاح قولنج شان شکسته می شود. در این حالت حجم مفصل به حالت عادی و طبیعی خود بر می گردد، اما این برگشت پذیری همیشگی نیست و به همین دلیل هم شکستن قولنج با آن صدای خوشایند به یک عادت تبدیل خواهدشد.

شکستن قولنج ضرر دارد یا نه؟

شکستن قولنج عادت غلطی است و موجب ساییدگی زودرس مفاصل آن می‌شود.

متأسفانه عادت رایجی بین مردم وجود دارد و آن این است که شکستن قولنج در بدن که با صدایی هم همراه است، کار خوبی محسوب می‌شود، در حالی که هر چه بیشتر این کار صورت گیرد، مفاصل نیز خراب می‌شود.

عارضه ساییدگی زودرس مفاصل بین انگشتی مهمترین نتیجه این کار غلط است و پس از مدتی درد مفاصل را در پی خواهد داشت.

اگر سه روز پیاپی انگشت شصت را با دست دیگر به سمت بالا بکشیم مفاصل انگشت شصت درد می‌گیرد که بسیاری اوقات علت آن را متوجه نمی‌شویم. این کار فشار به مفصل وارد می‌کند، چراکه خلائی در مفصل‌های انگشتان وجود دارد که این صدا را پس از تحمل فشار ایجاد می‌کند و آسیب زیادی به مفاصل می‌زند.

براساس گزارش «مدیکال دیلی»، صدایی که از شکستن انگشتان دستتان می‌شنوید در واقع صدای شکستن استخوان‌هایتان نیست. اگرچه علت ایجاد صدا از مفصلی که قولنجش می‌شکند با قطعیت مشخص نشده، اما فرضیه‌هایی در این مورد مطرح شده است.

طبق یک فرضیه، فضای یک مفصل که در میان دو استخوان واقع شده است از مایعی به نام «مایع مفصلی» پر شده که عملکردی شبیه به یک روان‌کننده داشته و دارای نیتروژن و کربن‌دی‌اکسید است. «رابرت کلاپر» یک جراح ارتوپدی گفت: صدای حاصل از شکستن مفاصل ما در واقع ناشی از ترکیدن حباب‌های نیتروژن در مایع مفصلی ما است.

در حالی که این نظریه توسط بسیاری از کارشناسان ارائه شده، اما مباحثی پیرامون آن وجود دارد. برخی محققان عوامل دیگری را علت این امر می‌دانند. آن‌ها معتقدند که حفره‌زایی و ورود مایع به حفره‌ها در داخل مفصل می‌تواند عامل صدای شکستن انگشتان دست باشد.

خوشبختانه هیچ شواهدی در ارتباط با شکستن انگشتان دست و خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی و مشکلات مرتبط با آن و جود ندارد. در بدترین حالت منجر به کاهش قدرت انگشتان دست برای نگه داشتن اشیاء می‌شود.

کارشناسان اعلام کردند که اگر پس از شکستن انگشتان درد غیرمعمول یا ورم دست را تجربه کردید باید توسط یک متخصص ارتوپدی معاینه شوید.

ضمن اینکه، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هرگز نباید از فرد دیگری برای شکستن قولنج تان کمک بگیرید چون احتمال آسیب به ستون فقرات، کوفتگی، ضرب دیدگی، و دررفتگی مفاصل کم نیست. از طرفی شکستن قولنج برای افرادی که در سنین میان سالی و سالمندی قرار دارند خطرناک تر است چون به دلیل ضعف مفاصل، ابتلا به آرتروز یا پوکی استخوان ممکن است دچار دردهای شدید در ناحیه مورد نظر و حتی شکستگی استخوان شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا