با رژیم غذایی به مهار تغییرات آب‌وهوایی کمک کنید

با توجه به نتایج مطالعات جدید، مصرف کمتر گوشت می‌تواند در  تحقق اهدافی که جهت مهار تغییرات آب‌وهوایی دنبال می‌شود، مؤثر باشد.

تولید متان به‌طور خاص در طبیعت ایجاد مشکل می‌کند چراکه ۸۵ برابر دی‌اکسید کربن پتانسیل گرم شدن جهانی را در یک دوره بیست‌ساله خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهند که انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش دام‌ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی به میزان ۶۰ درصد افزایش خواهد داشت که بر اساس وضعیت گرمایش زمین نیاز به کاهش این گازها احساس می‌شود؛ بنابراین با کاهش مصرف گوشت و شیر به‌عنوان پروتئین‌های حیوانی و جایگزین نمونه گیاهی آن‌ها، می‌توان در کاهش گازهای گلخانه‌ای و مهار تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین مؤثر واقع شد.

بخش دامداری می‌تواند تقریباً نیمی از بودجه انتشار گازهای گلخانه‌ای ۵/۱ درجه سلسیوس را که تا سال ۲۰۳۰ میلادی مجاز اعلام‌شده، استفاده کند بنابراین سیاست‌های مهار تغییرات آب‌وهوایی باید برای مقابله با انتشار این گازها در نظر گرفته شود.

هلن هاروات (Helen Harwatt) حقوقدان حقوق حیوانات و همکارانش در دانشکده حقوق هاروارد، معتقد هستند که جایگزینی پروتئین از منابع گیاهی به‌جای منابع حیوانی، به‌شدت در دستیابی به اهداف مهار تغییرات آب‌وهوایی و کاهش خطر بالا رفتن درجه حرارت زمین کمک می‌کند.

هاروات برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی یک استراتژی سه مرحله‌ای ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها جایگزینی تدریجی پروتئین‌های گیاهی به‌جای پروتئین‌های حیوانی است. درواقع بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد دام‌ها در حال حاضر در بیشترین حد هستند که برای رسیدن به هدف مهار تغییرات آب‌وهوایی باید کاهش پیدا کنند.

برای رسیدن به چنین اهدافی باید به تغییر و جایگزینی محصولات دامی برای تهیه مواد غذایی پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو و شیر پرداخت که ارتباط مستقیمی با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. در جهت به دست آوردن این اهداف، باید به ارزیابی محصولات جایگزینی مناسب پرداخته و عواملی چون انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده از زمین و مزایای بهداشت عمومی را در آن‌ها در نظر گرفت.

هاروات در توضیحاتش اعلام کرد، شواهد اخیر نشان می‌دهند که در مقایسه با سیستم تغذیه فعلی، تغییر رژیم غذایی از غیر گیاهی به گیاهی به‌طور بالقوه ممکن است باعث شود تا ۳۵۰ میلیون نفر فقط در ایالات‌متحده آمریکا مورد تغذیه قرار گیرند.

پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهند که کاهش مصرف گوشت و لبنیات مزایای فراوانی ازجمله حفظ تنوع زیستی و بهبود سلامت انسان در بر خواهد داشت. بر اساس گزارش این تحقیقات، جمعیت دام‌های کنونی در سراسر جهان در حدود ۲۸ میلیارد رأس است که منبع مهمی در افزایش دو نوع گاز گلخانه‌ای همچون متان و اکسید نیتروس محسوب می‌شود.

لازم به توضیح است که تولید متان به‌طور خاص در طبیعت ایجاد مشکل می‌کند چراکه ۸۵ برابر دی‌اکسید کربن پتانسیل گرم شدن جهانی را در یک دوره بیست‌ساله خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهند که انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش دام‌ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی به میزان ۶۰ درصد افزایش خواهد داشت که بر اساس وضعیت گرمایش زمین نیاز به کاهش این گازها احساس می‌شود؛ بنابراین با کاهش مصرف گوشت و شیر به‌عنوان پروتئین‌های حیوانی و جایگزین نمونه گیاهی آن‌ها، می‌توان در کاهش گازهای گلخانه‌ای و مهار تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین مؤثر واقع شد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله سیاست آب‌وهوا (Climate Policy) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا