پرندگان مهاجر تالاب شیرین سو را ترک کردند

 روح الله زال پور در گفت و گو با ایرنا افزود: با آغاز فصل بهار و رویش گل های بهاری و خنک شدن هوا، مهاجرت پرندگان از استوا به سمت قطب شمال آغاز می شود.وی اضافه کرد: پرندگان آبزی و کنارآبزی در مسیر سفر با حضور در سدها، تالابها و رودخانه های فصلی مدتی را در این محل ها می گذرانند سپس مسیر خود به سمت مناطق خنک تر در شمال کشور و منطقه سیبری را ادامه می دهند.

وی اضافه کرد: تالاب بکر و زیبای شیرین سو کبودرآهنگ هر سال از بیستم فروردین تا اوایل خرداد ماه میزبان گونه های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.سرپرست اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ بیان کرد: امسال با توجه به کاهش بارندگی و گرم شدن هوا، پرندگان مهاجر یک هفته تا 10 روز زودتر از سالهای گذشته تالاب شیرین سو را ترک کردند.

وی افزود: مرغابی سرسبز و غاز وحشی هم اینک تالاب شیرین سو را ترک کردند و شمار گونه های همچون کاکایی، پرستو دریایی و مرغ دریایی نسبت به دو هفته گذشته کمتر شده است.

زال پور اضافه کرد: گرم شدن هوا و کاهش میزان آب تالاب موجب شده که شمار پرندگانی که در تالاب شیرین سو حضور می یافتند کاهش یابد با این توضیح که سالهای گذشته 30 گونه پرنده میهمان این تالاب بودند که هم اینک تعداد آنها به 20 گونه کاهش یافته است.وی بیان کرد: بیشتر از سه هزار قطعه پرنده مهاجر نظیر چنگر، حواصیل، آبچیلک، چوپا و اگرت هم اینک در تالاب شیرین سو حضور دارند که آنها نیز با نزدیک شدن به فصل تابستان مهاجرت خود از این تالاب را آغاز می کنند.
وی از شهروندان خواست با کمک به محیط بانان برای احیای مجدد تالاب شیرین سو علاوه بر مهیا کردن این تالاب برای پذیرش گونه های مختلف و کمیاب پرندگان مهاجر زمینه تبدیل شدن این منطقه به یک مجموعه گردشگری و تفریحی را فراهم سازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا