غرفه نانومچ طرح های برگزیده خود را به نمایش گذاشت

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، پتانسیل نیروی انسانی بسیار قوی و دستاوردهای باکیفیت یکی از اصلی ترین شاخصه‌های نظام نوآوری در ایران محسوب می شود، این درحالی است که بسیاری از دستاوردهای محققان و فناوران جوانان کشورمان ممکن است به دلیل نبود زیرساخت حمایتی لازم و همچنین عدم آشنایی آنها با توسعه و تجاری محصول از ورود به چرخه صنعت باز می مانند.

مشکلی که چندسالی می شود ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با راه اندازی یک برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو(Nano Match)، در قالب حمایت از طرح هایی که در حوزه نانو فناوری به نمونه اولیه دست یافته اند مورد توجه قرار گرفته است، محصولاتی که از پتانسیل تجاری سازی برای ورود به بازار برخوردارند.
همزمان با آغاز یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از 21 مهرماه جاری، غرفه نانومچ همچون سال های گذشته طرح‌های برگزیده خود را برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته است.
در این غرفه صاحبان طرح ها ضمن نمایش محصولات خود به همراه کارشناسان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به سوالات سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های های‌تک (High Tech) پاسخ می دهند.
شکوه خلیلی فر کارشناس تجاری سازی نانو مچ در این خصوص با بیان اینکه، نانومچ در هر سال طی فراخوان‌هایی، اقدام به دریافت طرح‌های متقاضیان می‌ کند، خاطرنشان کرد: تاکنون ستاد ویژه فناوری نانو از سال 1392 شش دوره از برنامه نانومچ را برگزار کرده است که در این مدت بیش از 1000 طرح از حوزه‌های مختلف صنعتی، از سراسر کشور دریافت شده است.
وی که با خبرنگار گروه علمی ایرنا سخن می گفت، افزود: درخواست‌های دریافتی برای حضور در نانومچ بر اساس شاخصه‌های مختلفی از جمله قابلیت تجاری شدن، فنی و نانومقیاس، قابلیت توسعه بازار، نوآوری و همچنین پتانسیل تیم فناور برای پیشبرد طرح، ارزیابی می‌شوند.
خلیلی فر با تاکید براین که طرح‌های پذیرفته شده در برنامه نانومچ طی بازه‌ زمانی مشخصی که برای هر طرح، متناسب با سطح آن متفاوت است، افزود: برخی طرح ها برای توسعه محصول خود گرنت شبکه آزمایشگاهی و برخی طرح ها مشاوره و آموزش می بینند و حضور در رویدادهای داخل کشور و خارج از کشور برای جذب سرمایه گذار، مطالعه فرصت و بررسی بازار برای طرح ها انجام می شود که متقاضیان بتوانند اطلاعات حجم تولید و بازار محصول شان را داشته باشند
خلیلی فر با بیان اینکه طرح‌هایی که در برنامه پذیرش اولیه نانومچ پذیرفته می شوند، برای دریافت تأییدیه نانومقیاس، به واحد بررسی ستاد نانو ارجاع داده خواهند شد، افزود: حین این کار بررسی‌های اقتصادی طرح شروع شده و با توجه به نقشه راه تعیین شده برای هر یک از طرح ها، حرکت در مسیر توسعه تا دستیابی به یک محصول قابل عرضه به بازار و صنعت ادامه می یابد.
وی ادامه داد: در این پروسه تنها تیم‌هایی می‌توانند موفق به پذیرش نهایی در برنامه نانومچ شوند که با دریافت تأییدیه نانومقیاس ستاد نانو و همچنین تلاش وافر در یک دوره زمانی مشخص، انگیزه بالای خود را بعنوان یک کارآفرین ثابت کنند.
به گفته این کارشناس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در طول دوره زمانی آغاز بکار برنامه نانومچ تا سال 1397 تعداد 30 طرح، موفق به پذیرش نهایی در این برنامه و بهره‎مندی از حمایت‎های نانومچ شده‌اند.
وی با بیان اینکه در نانومچ یازدهمین جشنواره و نمایشگاه نانو 15 محصول ارائه شده است، محصول ضد لغزش ایستا، نانومستربچ های پلیمری رسانا و نیمه رسانا(مستربچ آمیزۀ غلیظی حاوی سه جزء پایه پلیمری، مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگارکنندۀ فعال به عنوان پخش­ کننده است)، کیت تشخیص طبی بتنی بر تلفن هوشمند، کامپوزیت دندانی لایت کیور نانو هیبریدی، کرم نانو ذرات لیپیدی جامد حاوی عصاره شیرین بیان، نانو پیگمنت هیبریدی، مکمل دارویی گیاهان تقویت کننده حافظه و بهبود فراموشی، رنگ نانو کامپوزیت آبگریز، مات کننده بر پایه نانو سیلیکا، لحیم نانو ساختار SAC – BI عاری از سرب، پلی آنیلین رسانا، سیال هوشمند مگنتورتولوژیک، دستمال کاغذی آنتی باکتریال، نانو آفت کش ارگانیک و وهر فلورسنت را از جمله این محصولات نام برد.
وی در توضیح برخی از محصولات ارائه شده در نانومچ یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو به محلول ضد لغزش ایستا اشاره کرد و با بیان اینکه، این محلول برای جلوگیری از لیزخوردگی و ایجاد جراحت ناشی از آن تولید شده است، افزود: در واقع استفاده از این محلول باعث افزایش ضریب اصطکاک و کاهش لیزخوردگی می شود.
خلیلی فر با اشاره به اینکه، این محلول برای انواع سطوح سنگی مانند حمام، سرویس های بهداشتی، استخر، راه پله قابل کاربرد است اظهارکرد: این طرح در حال حاضر آماده علاقمندان به سرمایه گذاری است.
وی همچنین یکی دیگر از محصولات ارائه شده در نانومچ تحت عنوان نانوحسگر تشخیص طبی مبتنی بر تلقن هوشمند را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه، حدود 60 درصد نوزدان در بدو تولد دچار بیماری زردی به دلیل افزایش غلظظت بیلی روبین در خون می شوند افزود: این محصول در واقع محصولی برای تشخیص ارزان، سریع و قابل حمل این ماده درخون است.
این کارشناس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با تاکید براینکه افزایش ماده بیلی روبین در خون در بزرگسالان نشانه نارسایی کبد و در مواردی حاد منجر به بیماری هپاتیت می شود افزود: در واقع در دسترس بودن این محصول که آماده سرمایه گذاری برای تولید است، ضروری است.
یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو 21 الی 24 مهرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج‌فارس در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا