علم در 29 مهرماه

  • روز ملی صادرات

بیست و نهم مهر ماه « روز صادرات » شناخته و معرفی شده است. تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم ، تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار ، شناخت گیرها و تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والای جهش صادرات می باشد.

صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند ، زیرا تقویت ظرفیتهای تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را  به عنوان تضمین کننده سرمایه‌گذاری‌های موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند. از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه‌های تولیدی را قادر می سازد از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید بیشتر بهره برداری کنند.

  • اعطای جایزه کتاب سال ۲۰۰۱ سوئیس

محمدرضا بایرامی (متولد ۱۳۴۰ در اردبیل) نویسندهٔ معاصر ایرانی است. بایرامی با کتاب کوه مرا صدا زد از قصه‌های سبلان توانست جایزه خرس طلایی و جایزه کبرای آبی سوییس و نیز جایزه کتاب سال سوییس را از آن خود کند.

  • اختراع لامپ برق

در نيمه دوم قرن نوزدهم ميلادی علاوه بر اختراعات متعدد در جنبه‌‏های گوناگون علمي، در استفاده از نيروی برق برای ايجاد روشنايى و حرارت و به كار انداختن موتورهاي كارخانه‏ها و وسايل حمل و نقل نيز پيشرفت‏‌هاي بزرگي به دست آمد. البته كشف نيروی برق مربوط به قرن شانزدهم و هفدهم است و نخستين وسايل برقي نيز در قرن هجدهم و نيمه اول قرن نوزدهم مورد استفاده قرار می‌گرفت. ولي بهره‏‌برداری گسترده از نيروی برق و اختراع لامپ الكتريكی به صورت امروزی، مربوط به مخترع معروف امريكايى توماس اديسون است كه بسياری از اختراعات ديگر در زمينه تلگراف، تلفن و دستگاه گرامافون و عكاسي و فيلم‏برداری و… نيز مديون اوست.

اديسون اختراعات زيادی داشت اما ساختن لامپ برق در 21 اكتبر 1879، بزرگ‏ترين اختراع او به شمار می‌رفت و همين ابداع بود كه اديسون را به اوج شهرت رساند. گرچه او در مدتی متجاوز از نيم قرن، با نهايت كارآمدي و فعاليت مشغول بود، اما هيچ يك از اختراعات و ابداعات ديگرش، تا اين حد مهم و جالب و هيجان ‏انگيز نبود.

  • تولد آلفرد برنهارد نوبل

آلفرد برنهارد نوبل متولد ۲۱ اکتبر ۱۸۳۳ در استکهلم، سوئد بود. وی شیمی‌دان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ساز سوئدی است که به عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود. او از سال ۱۸۹۴ تا روز مرگش صاحب اسلحه‌سازی بزرگ بوفورس بود و در تغییر آن از یک کارخانه ذوب آهن به یک توپخانه‌سازی مدرن و یک کارخانه تولید مواد شیمیایی نقشی اساسی داشت. وی در آخرین وصیت‌نامه خود سرمایه حیرت انگیزش را برای تأمین هزینه‌های جایزهٔ نوبل اختصاص داد. عنصر شیمیایی نوبلیم به احترام او نام‌گذاری شده‌است.او ۱۰ دسامبر ۱۸۹۶ در سانرمو، ایتالیا درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا