حمایت صندوق کارآفرینی امید از فعالیت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی امروز در مراسم امضای قرارداد میان صندوق شکوفایی و نوآوری و صندوق کارآفرینی امید با اشاره به نوسانات ارزی کشور افزود: شرکت‌هایی که با صندوق نوآوری و شکوفایی قرارداد دارند و بخشی از طرح‌های آن‌ها منوط به خرید تجهیزات از خارج کشور است و همچنین نوسانات ارز موجب تحمیل هزینه‌های جدیدی برای فناوری‌های آن‌ها شده است، نگران نباشند.

وی ادامه داد: در صورتی که نرخ ارز برای این دسته از شرکت‌ها اثرات منفی داشته باشند، با ارائه اسناد لازم به این صندوق طرح آن‌ها مجددا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت تایید،‌تسهیلات بیشتری به این دسته از شرکت‌ها اعطا خواهد شد.

سلطانی در عین حال از توقف طرح‌هایی که با افزایش نرخ ارز، صرفه اقتصادی برای کشور نداشته باشند، خبر داد و گفت: از آنجایی که نیاز نیست که شرکت‌ها در همه حوزه‌های فناوری حضور یابند، حتی اگر طرح‌ها مرزهای دانش باشد، اگر با نوسانات نرخ ارز تولید آن‌ها برای کشور مقرون به صرفه نباشد، ادامه این طرح‌ها متوقف می‌شود. این امر به دلیل محدود بودن منابع مالی کشور است.

حمایت صندوق نوآوری از توسعه برج‌های فناوری مستقر در پارک‌های فناوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تامین بخشی از هزینه‌های دفاتر کاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از ماموریت‌های این صندوق نام برد و یادآور شد: بر این اساس، ما خدماتی برای ایجاد برج‌های فناوری در نظر گرفته‌ایم، ولی این حمایت به نهادهای دولتی که از سازمان برنامه و بودجه اعتبارات دریافت می‌کنند، اختصاص نمی‌یابد.

سلطانی خاطرنشان کرد: به منظور توسعه این تسهیلات مصوب شده است که در صورتی که پارک‌های علم و فناوری اقدام به راه‌اندازی برج‌های فناوری کنند، 50 درصد از هزینه‌ها به صورت وام به شرکت‌های متقاضی دفاتر در این مجتمع‌ها اعطا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این حمایت به منظور ایجاد بستر کاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با این تصمیم پارک‌های علم و فناوری با دریافت اعتبارات به جای آنکه در قبال اعتباراتی که دریافت می‌کنند یک برج فناوری احداث کنند، با حمایت 50 درصدی ما، قادر به ایجاد دو برج فناوری خواهند شد.

خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کل سرمایه تعدیل شده این صندوق را 2 هزار و 600 میلیارد تومان دانست که از این میزان 1100 میلیارد تومان آن پرداخت شده است،‌ گفت: علاوه بر آن هزار و 980 میلیارد تومان تعهد این صندوق به شرکت‌ها است که تا یک سال آینده باید پرداخت شود که این میزان اعتبار به تناسب پیشرفت پروژه‌ها،‌ به شرکت‌ها اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 285 میلیارد تومان طرح در حال ارزیابی است، اضافه کرد: تا پایان سال به این میزان 390 میلیارد تومان اضافه می‌شود.

سلطانی با اشاره به نیاز بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان به منابع مالی، افزود: پاسخگویی به درخواست مالی شرکت‌ها نیاز به راهکارهایی است، چرا که تا چهار سال آینده تقاضاهای مالی این شرکت‌ها افزایش می‌یابد که برای تامین این منابع باید به آن‌ها اعلام کنیم که تا بازپرداخت اقساط سایر شرکتها منتظر بمانند.

رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری با تاکید بر ضرورت تامین منابع مالی بیشتر برای صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه نیاز مالی این صندوق تا چهار سال آینده قطعی است،‌ افزود: از این رو روشن است که سرمایه اولیه این صندوق باید از 3 هزار میلیارد تومان به 5 و 6 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

سلطانی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش سرمایه اولیه این صندوق که بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان می‌شود، کاهش یافته و همچنین نیاز شرکت‌ها افزایش یافته است، از این رو پیشنهاد دادیم که باید ظرفیت این صندوق افزایش یابد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: با حمایت دولت در حال حاضر 14 هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی از منابع صندوق توسعه ملی و 1 میلیارد تومان برای اشتغال به طور عموم اختصاص یافته است و پیشنهاد می‌شود که با تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی بتوانیم اشتغال پایدار را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

به گفته وی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان 3.3 برابر نسبت به سرمایه‌گذاری دولتی بیشتر به ایجاد اشتغال رسید.

سلطانی، ضریب نفوذ صندوق نوآوری و شکوفایی در شرکت‌های دانش‌بنیان را 82 درصد عنوان کرد و گفت: این عدد به معنای آن است که 82 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل از یک خدمت این صندوق بهره‌مند شده‌اند،‌ ضمن آنکه 41 خدمت از سوی این صندوق در راستای توانمندسازی این شرکت‌ها ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس قوانین، شرکت‌ها می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان از خدمات بلاعوض این صندوق بهره‌مند شوند که این میزان به صورت مستقیم به شرکت‌ها اعطا نمی‌شود، بلکه حمایت‌هایی از دریافت استانداردها، ایزو و شرکت در نمایشگاه‌ها از سوی این صندوق به شرکت‌ها ارائه می‌شود.

سلطانی تعداد طرح‌های خاتمه یافته موفق را هزار و 155 طرح دانست و گفت: در حال حاضر این عدد به هزار و 170 طرح رسیده است که این شرکت‌ها بعد از یک تنفس 6 ماهه اقدام به بازپرداخت تدریجی وام‌های خود می‌کنند.

وی در عین حال تعداد طرح‌های خاتمه یافته ناموفق را 29 طرح دانست و یادآور شد: شرکت‌هایی که دارای طرح‌های موفق خاتمه یافته باشند،‌ می‌توانند از خدمات توانمندسازی این صندوق بهره‌مند شوند.

سلطانی حمایت از فعالیت تبلیغاتی طرح‌های فناورانه را از جمله خدمات این صندوق نام برد و گفت: در صورتی که شرکت‌ها دارای طرح‌های خاتمه یافته موفق باشند، می‌توانند از تسهیلات تبلیغاتی این صندوق بهره‌مند شوند.

به گفته این مقام مسئول، این حمایت در قالب سوبسید و پول بلاعوض به شرکت‌ها برای انجام تبلیغات در خصوص دستاوردهای تبلیغاتی آن‌ها اعطا می‌شود.

توسعه منابع مالی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری با صندوق‌های مالی موجود در کشور را از جمله راهکارهای توسعه منابع مالی صندوق شکوفایی نام برد و گفت: در این راستا تفاهم‌نامه دیگری با صندوق کارآفرینی امید به امضا رسید.

وی پراکندگی این صندوق در اکثر استان‌های کشور را از مزایای آن نام برد و ادامه داد: در حال حاضر بیشترین میزان بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که با قراردادی که امروز به امضا رسید، کارآفرینان دانشگاهی می‌توانند بدون مراجعه به تهران، تسهیلات مورد نیاز خود را برای راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه تامین کنند.

سلطانی با اشاره به جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: در گام نخست این همکاری، از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی مبلغ 30 میلیارد تومان به صندوق کارآفرینی امید واگذار شد که در آن تسهیلات قرض‌الحسنه 4 درصدی به متقاضیان اعطا خواهد شد.

وی از اعطای تسهیلات بانکی ویژه برای شرکت‌های بانکی خبر داد و گفت: جزئیات کامل آن در آینده نزدیک اعلام می‌شود، ولی در حال حاضر میزان همکاری ما با نظام بانکی از مرز 150 میلیارد تومان تسهیلات عبور کرده است.

سلطانی همچنین تاکید کرد: تاکنون میزان نکول شرکت‌ها به نظام بانکی صفر بوده است که این امر نشان‌دهنده ارزیابی‌های دقیق ما از عملکرد شرکت‌ها است.

بستر کسب‌وکار برای همه فارغ‌التحصیلان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: ما باید فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم تا اگر هر فارغ‌التحصیل دانشگاهی خواست شرکتی را ایجاد کند، مشکلی در تامین منابع مالی نداشته باشد.

وی ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری در همه استان‌های کشور را از جمله راهکارهای این امر نام برد و گفت: بر این اساس ما تاکنون صندوق‌های پژوهش و فناوری را در استان‌هایی چون گلستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و لرستان راه‌اندازی کرده‌ایم.

سلطانی از آمادگی این صندوق برای سرمایه‌گذاری در همه استان‌ها خبر داد و یادآور شد: ما اعتقاد داریم که در هر استان می‌تواند یک صندوق 8 تا 10 میلیارد تومانی ایجاد شود که در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا