کشف جایگزین آنتی بیوتیک در درمان عفونت گوش

مطالعات جدید انجام شده توسط دانشگاه ایالتی جرجیا Georgia State University مشخص کرد که داروی موسوم به Vinpocetine که برای عارضه سکته مغزی مورد استفاده قرار می گیرد ، توانائی متوقف کردن و از بین بردن التهاب و تولید بیش از حد مخاط گوش میانی را که یکی از رایج ترین عفونت های باکتریائی در کودکان است ، دارد .

مطالعات انجام شده توسط این محققان نشان می دهد که استفاده از این دارو در نمونه های آزمایشی در حیوانات آزمایشگاهی ؛  موجب نابودی و  توقف رشد باکتری موسوم به Streptococcus pneumonia  می شود این باکتری دلیل اصلی بروز التهاب و تولید بیش از حد مخاط گوش میانی است  که به اصطلاح otitus media نامیده می شود . استفاده از این دارو در حیوانات آزمایشگاهی ، موجب بهبود عارضه فوق شده که می تواند شنوائی را تحت تاثیر قرار دهد .

در همین زمینه دکتر جیان دونگ لی   Jian-Dong Liمدیر موسسه علوم پزشکی ایالت جرجیا Institute for Biomedical Sciences at Georgia State و رئیس اتحادیه  پژوهشگران ارشد در زمینه  التهاب و ایمنی در جرجیا Georgia Research Alliance Eminent Scholar in Inflammation and Immunity اعلام کرد : " داده های اولیه پژوهش های انجام شده توسط محققان نشان می دهد که استفاده از داروی Vinpocetine می تواند نقش مهمی در مهار التهاب و افزایش دفاع ضد میکربی در بیماری التهاب و تولید بیش از حد مخاط گوش میانی ایفا کند . "

وی در ادامه افزود : " هدف اصلی ما از انجام این پروژه تحقیقاتی ، توسعه و ابداع روش های جدید درمانی مبتنی بر عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها است که می تواند به کنترل آسیب شناسی ایمنی بدن یا immunepathology منجر شده و در درمان بیماری التهاب و تولید بیش از حد مخاط گوش میانی  و کاهش سطح شنوائی ، کاربری داشته باشد . "

گفتنی است در حال حاضر ، میلیون ها کودک در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده و عمدتا روش درمانی استفاده شده برای این عارضه ، استفاده از آنتی بیوتیک های قوی است که می تواند منجر به بروز پدیده مقاومت داروئی در فرد بیمار شده و در آینده ، وی را با مشکلات متعددی رو به رو کند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی ایمنی شناسی یا  The Journal of Immunology منتشر شده است .