صنعت شناورهای تندرو به طور کامل بومی شده است

 سورنا ستاری، حمایت از تولید و بومی‌سازی صنایع بر مبنای همکاری با بخش خصوصی را در راستای وظایف معاونت علمی و فناوری دانست و ضمن تأکید بر این‌که همه بخش‌های کشور باید به بهره‌گیری از بخش خصوصی در عرصه‌های گوناگون به‌خصوص صنعت دفاعی بپردازند، افزود: تولید هواپیماها و کشتی‌های دفاعی پیشرفته، اصولا در بخش دولتی محقق نمی‌شود، چون نوآوری در این بخش دشوار است و با اعتماد به بخش خصوصی، می‌توانیم تحقق این امور را به این بخش محول کنیم، آن‌هم بدون آن‌که نگران نشر اطلاعات باشیم.

ستاری با بیان این‌که سازوکارهای سرریز دانش و فناوری‌های صنعت دفاعی به بخش تجاری در قالب بخش خصوصی به طور کامل حمایت می‌شود، افزود: به طور معمول، بخش خصوصی موفق‌تر عمل می‌کند، چراکه بخش خصوصی ضمن تلاش برای سود مالی ،‌برای رقابت‌پذیری با بهره‌گیری از نخبگان ایده‌های خلاقانه‌تری را به‌کار می‌بندد. 

وی ادامه داد: چیزی که اقتصاد دانش‌بنیان بر آن تأکید دارد، خلاقیت و نوآوری است و نوآوری مختص جوان‌های کم تر از ۳۰ سال است، چراکه جرأت و جسارت خطرپذیری و پیاده‌کردن را ایده‌های نوآورانه دارند و بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان موفق در سطح دنیا توسط جوانان ایجاد شده‌اند.

حمایت از تعامل صنعت دفاعی و بخش خصوصی

ستاری با اشاره به حمایت دولت از انتقال دانش و فناوری صنعت دفاعی به بخش‌خصوصی و تجاری‌سازی آن‌ها گفت: شرکت‌هایی که در حوزه تجاری، دستاوردهایی با قابلیت‌های بالا و قابل استفاده در بخش نظامی داشته‌اند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت. 

اتکا نادرست به منابع زیرزمینی

ستاری اقتصاد کارخانه‌داری را نتیجه تکیه اقتصاد کشور بر منابع زیرزمینی دانست و افزود: صنعت‌داری و کارخانه‌داری متفاوت از یکدیگر است و طی سالیان گذشته، به‌دلیل اتکا به دارایی‌های ارزنده زیر پاهای خود، برای داشتن صنعت تلاشی نکردیم و همواره فکر می‌کردیم می‌توانیم نیازهای خود را خریداری کنیم. این تفکرحتی در صنعت دفاعی نیز حاکم بوده است.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی در صنعت دفاع هوایی، جزو تنها دارنده‌ تجهیزات پیشرفته نظامی در منطقه و دنیا بودیم و به این موضوع می‌بالیدیم؛ اما وقتی یک هفته قطعات مورد نیاز تأمین نمی‌شد، این حوزه توانایی ایستادگی نداشت.

ستاری بار دیگر با تأکید بر ضرورت دست‌یابی به دانش فنی برای تحقق صنعت گفت: بزرگ‌ترین مشکل دنیا و اصلی‌ترین دلیل سنگ‌اندازی‌ها در حوزه انرژی هسته‌ای کشورمان، دست‌یابی به دانش و فناوری آن صنعت ‌است، چراکه دانش‌ و فناوری قابل قیمت‌گذاری نیست.

 شکل گیری صنعت‌ با ماشین‌سازی، طراحی و بهینه‌سازی

ستاری تعریف صنعت را در توانمندی در طراحی، ساخت، بهینه‌سازی و تولید دانست و بیان کرد: کشورمان بیش از ۱۰۵ سال است که در حوزه نفت فعال است، اما هنوز در لایسنس‌های این صنعت دچار مشکل هستیم. به‌طور مثال لایسنسی در صنعت نفت بیش از ۳۰ بار خریداری می‌شود؛ به همین منوال در دیگر عرصه‌ها هرچه نیاز داشته‌ایم خریداری کرده‌ایم؛ طبیعی است چنین فضایی به دانشگاه نیازی ندارد و برای نخبه و نوآوری جایگاهی نخواهد داشت و ما در تلاش برای اصلاح این وضعیت هستیم.

ضرورت ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی

رئیس بنیاد ملی نخبگان، نبودن اکوسیستم مناسب کارآفرینی در کشور را اصلی‌ترین دلیل عدم توانایی کشور در حفظ و ماندگاری بخشی از نخبگان دانست و افزود: ایجاد اکوسیستم کارآفرینی، ضمن حفظ نخبه در کشور، موجب می‌شود بیش از ۱۸ ساعت با انگیزه و تلاش مضاعف در شرکت دانش‌بنیان خود فعالیت کند. 

وی ادامه داد: تاکنون موفق به ایجاد اکوسیستم کارآفرینی نشدیم، اما خوشبختانه شکل‌گیری این اکوسیستم در بسیاری از بخش‌ها در حال تحقق است.

رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور، با اشاره به این که دلیل مهاجرت بسیاری از نخبگان به خارج از کشور، پول نبوده، گفت: بسیاری از این افراد به دنبال ارضای نیاز کاری بوده‌اند.

وی، راه نجات‌بخش حفظ و ماندگاری نخبگان را زمینه ارضای کاری آن‌ها از راه ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی در کشور دانست و افزود: اگر بخواهیم با اقتصاد نفتی فکر کنیم ، تکلیف کارخانجات، پژوهشگاه ها و دانشگاه‌ها مشخص است و به همین ترتیب نخبگان و نیروی انسانی توانمند در کشور برای خود جایگاهی نمی‌بینند.

ستاری بار دیگر بر ضرورت حاکمیت تفکر دانش‌بنیان بر همه عرصه‌های اقتصادی کشور تأکید کرد و ادامه داد: این‌که دانشگاه‌های کشورمان بخش قابل توجهی از درآمد خود را از فروش فناوری کسب کنند، نسبت به دانشجویان خود تعهد داشته باشند و به‌محض این‌که فارغ‌التحصیل شد ارتباط با او را قطع کنند، پژوهشگاه‌های کشور لایسنس‌های مورد نیاز صنعت را ارائه کنند، در صورتی‌که این نگرش که اقتصاد دانش‌بنیان است حاکم شود، بالطبع صنعت واقعی شکل می‌گیرد و اتفاقات جدی رخ خواهد داد.

ستاری هم چنین بد هزینه کردن در حوزه پژوهش را بزرگ‌ترین مشکل پژوهش یاد کرد و گفت: هزینه پول دولت در کار تجاری بزرگ‌ترین اتشباه سال های اخیر بوده است و باید توجه داشت پول دولتی باید در مرز دانش هزینه شود و حمایت از کار تجاری در قالب تسهیلات محقق خواهد شد.

توانمندی در تولید نیازمند تلاش و هم‌دلی است 

وی با تأکید بر  ضرورت تلاش و هم‌دلی برای دست‌یابی به دانش فنی گفت: همان‌طور که در ساخت موتور دیزل همکاری موفقی داشتیم، با تفکیک‌بخشی به کار تجاری و مرز دانش، آمادگی داریم در دیگر بخش‌ها همکاری کنیم.

ستاری با اشاره به توانمندی در ساخت و تولید توربین‌های گازی کم تر از ۲۵ مگاوات بیان کرد: خوشبختانه در دانش ساخت و طراحی، توانمند هستیم و با برندسازی و بدون کپی‌کاری می‌توانیم در ساخت و تولید محصولات این‌چنینی در کشور توانمندی بیشتری کسب کنیم.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به ‌منظور توسعه دانش و فناوری بومی شناورهای تندرو، ایجاد بسترهای مورد نیاز برای فعالیت زیرساخت‌ها و بومی‌سازی این صنعت، هم‌افزایی و تعامل بین محققان، پژوهشگران، صنعتگران و اساتید دانشگاه‌ها، چهارمین همایش شناورهای تندرو با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، امیر دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیر دریادار امیر رستگاری، مدیرعامل سازمان صنایع دریایی، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری و دکتر محمدسعید سیف دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌همراه جمعی از متخصصین این حوزه، صبح امروز در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا