پردازش تلفیقی داده ها درتصویربرداری مغز ممکن شد

دکتر غلامعلی حسین‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح تحقیقاتی با بیان این‌که با پردازش تلفیقی داده‌های مدالیته‌های مختلف تصویربرداری مغزی می‌توان تصاویر مغزی متعدد را به صورت واحد مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، گفت: این روش بر روی داده‏‌های واقعی از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و افراد سالم مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: در این طرح پژوهشی یک روش دارای چند متغیر برای تلفیق تصاویر آناتومی و داده‌های کارکردی حالت استراحت توسعه یافته و بر مبنای همبستگی کانونی بین داده‌ها می‌تواند مناطقی از مغز را که بر اثر بیماری دارای تغییرات شده، مشخص کرد.

حسین‌زاده یادآور شد: تصویربرداری کارکردی تشدید مغناطیسی، تصویربرداری تانسور انتشار و تصویربرداری آناتومی نمونه‌هایی از مدالیته‌های مختلف تصویربرداری مغز و اعصاب هستند و هر مدالیته می‌تواند بخشی از تغییرات در ساختار و کارکرد مغز در اثر بیماری‌های مغزی (مانند اسکیزوفرنی و یا آلزایمر) را آشکار کند و در قسمتی از معاینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: کارآیی روش پیشنهادی توسط داده‏‌های شبیه‏‌سازی‌شده مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد که روش پیشنهادی نسبت به شیوه‌های موجود در تشخیص الگوی شبیه‌‏سازی‌شده (از تغییرات ساختاری و کارکردی در اثر بیماری) دارای دقت بیشتری است.

این محقق گفت:  همچنین روش داده محور چند مدالیته پیشنهادی می‌تواند برای بررسی‌های کمی و معاینه دقیق اثرات ناشی از بیماری‌های مغزی مورد استفاده قرار گیرد و بویژه آن‌که در تشخیص‌های زودهنگام بر سلامت جامعه تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: نتایج این تحقیق  در مجله IEEE Transactions on Medical Imaging به چاپ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با بیان اینکه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی متولی پیشبرد و توسعه علم و فناوری‌های شناختی در کشور است، گفت: نگاشت مغز (نقشه‌برداری مغز) یکی از زمینه‌های بسیار کاربردی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود.

به گفته وی "نگاشت مغز " یکی از زمینه‌های چند رشته‌ای (multi disciplinary) است که مجموعه‌ای از تکنیک‌ها را برای تصویربرداری و اندازه‌گیری سیگنال از کارکرد مغز و تحریک آن و آنالیز سیگنال‌ها و تصاویر مربوطه در بر می‌گیرد و محققان می‌توانند با کمک این تکنیک‌ها و ابزارهای نگاشت مغز، ضمن شناخت کارکرد مغز در کاربردهای کلینیکی به درمان‌های دقیق‌تر بیماران بپردازند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به همت و با حمایت  ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: این آزمایشگاه در حال حاضر دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات شامل دستگاه MRI سه تسلا (مجهز به تمامی تکنیک‌های تصویربرداری کارکردی، ساختاری، اسپکتروسکوپی)، آزمایشگاه الکتروانسفالوگرافی EEG (شامل تقویت‌کننده‌های متنوع و تقویت‌کننده سازگار با MRI)، تجهیزات تحریک فراجمجمه‌ای الکتریکی و مغناظیسی مغز (TMS و TCS)، تجهیزات طیف‌نگاری نزدیک مادون قرمز (fNIRS) و آزمایشگاه‌های پردازش سیگنال و تصویر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا