ساخت ربات کمک حرکتی اسکلت بیرونی در کشور

 دکتر سجاد ازگلی، مجری طرح درباره ویژگی‌های این ربات اظهار کرد: رباتهای اسکلت بیرونی (exoskeleton) فناوری نوینی در دنیای رباتها هستند که به منظور افزایش توان حرکتی انسان‌ها ساخته می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در این فناوری که مدتی است در مراکز پژوهشی جهان دنبال می‌شود، قدرت حرکتی ربات با توانایی هدایت و کنترل مغز انسان ترکیب شده و توان حرکتی بسیار خوبی به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره به کاربردهای این ربات گفت: از این فناوری برای کمک به افراد کم توان (جانبازان، سالمندان و…) یا افزایش توان افراد دارای کار سنگین (پرستاران، کارگران، رزمندگان و… ) می‌توان استفاده کرد. ربات ساخته شده یک نمونه آزمایشگاهی دارای دو درجه آزادی است که در مقیاس واقعی ساخته شده و توسط رایانه کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: نمونه فعلی از لحاظ مکانیکی بصورت بهینه طراحی نشده و از این ربات تنها برای آزمودن الگوریتم‌های کنترلی ارائه شده در این تیم پژوهشی استفاده می‌شود. با این حال هدف بعدی این تیم، ساخت یک نمونه کامل با طراحی مکانیکی خوب و قابلیت اتصال به انسان است تا بتوان در شرایط واقعی‌تری الگوریتم‌های کنترل را مورد آزمون قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: بدین منظور با همکاران متخصص در رشته مکانیک همکاری خواهیم کرد تا نتایج این پژوهش عملیاتی شود.ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا