هزینه های سرسام آور درمانی با تغییر نوع بیماری ها

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،عزت اله گل علیزاده درباره تغییرات دموگرافیک (جمعیت شناسی ) دراقتصاد سلامت افزود: به تدریج که جوامع تشکیل شدند بیماریها نیز همزمان دچار تحول و تکامل شدند و نیازبه منابع جدیدتر برای دستیابی به سلامت ضروری ترشدند و نیروی انسانی، منابع مالی، امکانات و تجهیزات پزشکی از شکل ابتدایی خود به شکل کنونی تغییر و توسعه یافتند بطوری که کالای سلامت نیز مانند سایر کالای مورد استفاده مردم از قانون عرضه و تقاضا تبعیت کردند.
وی با بیان اینکه هزینه های سرسام آور درمان با تغییر الگوی بیماریها یکی از جدی ترین چالش هایی است که امنیت خاطر شهروندان را به خطر انداخته است اظهارکرد: کمبود نیروی انسانی متخصص و در نتیجه دسترسی نامناسب به خدمات سلامت و افزایش توقعات جامعه از دلایل جدی سلامت جامعه محسوب می شود که براین اساس دغدغه مسئولان ارشد نظام را بر امنیت خاطر مردم برای هزینه های سلامت متمرکز کرده است.
قائم مقام مدیرعامل در امور استان های سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه، بیمه سلامت متولی تامین امنیت خاطر مردم، برای هزینه های درمانی است گفت: درهمین راستا این سازمان خود را مکلف کرده است با تعمیم پوشش بیمه همگانی برای تک تک افراد جامعه خدمات سلامت آنان را تامین کند بطوری که بیمه شده سازمان های بیمه گر و مراکز پزشکی ارائه کننده خدمات سلامت سه راس مثلث سلامت محسوب می شوند.
گل علیزاده تصریح کرد: این سازمان موظف است تا برای ایجاد عدالت در دریافت خدمات سلامت توسط بیمه شده درنقاط مختلف با موسسات ارائه کننده خدمات سلامت قرارداد منعقد کند و خدمات سلامت را با کیفیت بالا و درحداقل زمان و با کمترین فاصله ممکن براساس استاندارد های سلامت دردسترس بیمه شدگان قرار دهد.
وی با بیان اینکه همیشه وضعیت تعادل بین اعضای چرخه برقرار نیست و عوامل محیط، خارجی و درونی بر آن تاثیر فراوان دارند، افزود: متغیرهای دمو گرافیک از جمله مهمترین عوامل موثر در چرخه اقتصاد سلامت هستند. سن، جنس، محل سکونت، شغل ، تحصیلات، درآمد، الگوی بیماریها، آب و هوا، وضعیت جغرافیایی و محیطی بیمه شدگان، سازمان بیمه گر و موسسات ارائه کننده خدمات سلامت از جمله متغیرهای دموگرافیک هستند که به شدت دراقتصاد سلامت جامعه موثر هستند.
این مسئول سازمان بیمه سلامت ایران گفت: به عنوان مثال، با تغییر سن الگوی نیازها و بیماریها انسان تغییر می کند و به تبع آن تخصص ها و تجهیزات و منابع انسانی مورد نیاز نیز تغییر می کند.
گل علیزاده با بیان اینکه الگوی بیماری ها و نیازهای خدمات سلامت درانواع شغل ها با هم متفاوت است تصریح کرد: همچنین سطح انتظار افراد از خدمات سلامت با افزایش تحصیلات تغییر می کند بطوری که انتظاری که یک پزشک از خدمات سلامت دارد با انتظاری که یک فرد بیسواد از آن دارد متفاوت است.
وی افزود: می توان نتیجه گرفت که رشد و حرکت سریع فناوری در دانش پزشکی و ظهور بیماری های جدید باعث شده است که منابع موجود در بخش سلامت نیز همگام با این پیشرفت دچار تحول شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا