عدم نیاز به شیمی درمانی در برخی مبتلایان به سرطان پستان

یافته های مطالعه اخیر، آخرین قطعه از پازل درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه محسوب می شود. اغلب مبتلایان به سرطان پستان در صورت تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، از شانس بالایی برای نجات یافتن برخوردار هستند.

به همین دلیل، بسیاری از بیماران با امید پیشگیری از گسترش بیماری، تحت شیمی درمانی قرار می گیرند؛ اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که همه مبتلایان به سرطان پستان، به شیمی درمانی پس از جراحی نیازی ندارند.

این نتایج در مطالعه ای تحت عنوان TAILORx و با هدف کمک به پزشکان برای درمان دقیق تر بیماران مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه، حاصل شد.

از سال 2006، مطالعه ای بر روی 10 هزار زن مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه، در ایالات متحده و 5 کشور دیگر آغاز شد و روند درمان بیماران پس از انجام عمل جراحی، مورد ارزیابی قرار گرفت. تومورهای بیماران با استفاده از آزمایشی موسوم به انکوتایپ دی ایکس (Oncotype DX) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فعالیت 21 ژن برای پیش بینی خطر عود بیماری پس از 10 سال، ارزیابی شد.

تعداد 6700 زن مبتلا به سرطان پستان که شاخص ریسک متوسطی – اعداد 11 تا 25 – داشتند، به دو گروه تقسیم شدند. پس از جراحی، یک گروه تنها تحت درمان اندوکرین قرار گرفتند و گروه دیگر علاوه بر درمان اندوکرین، شیمی درمانی شدند.

به طور معمول، پس از انجام شیمی درمانی، بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت درمان اندوکرین (endocrine therapy)، مانند تاموکسیفین (tamoxifen)، قرار می گیرند که برای مسدود کردن تأثیرات تشدیدکننده سرطان هورمون ها طراحی شده است.

زنان مبتلا به سرطان پستان با امتیاز عود مجدد 16 و بالاتر باید حتما تحت شیمی درمانی قرار بگیرند

پس از گذشت چند سال و بررسی وضعیت بیماران تحت معالجه، داده های به دست آمده نشان داد که اغلب بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار نگرفته بودند، وضعیت بهبود یافته ای مانند بیماران شیمی درمانی شده داشتند.

یافته های این تحقیق، نشان می دهد که گروه نسبتا زیادی از بیماران مبتلا به سرطان پستان با خطر متوسط عود بیماری – سالانه حدود 65 هزار زن در آمریکا – پس از انجام عمل جراحی، به شیمی درمانی نیاز ندارند.

به گفته جوزف اسپارانو (Joseph Sparano)، مدیر کلینیک تحقیقاتی مرکز تحقیقات آلبرت اینشتین، انکولوژیست مرکز پزشکی مونته فویر در نیویورک و نویسنده ارشد این مطالعه، زنان با امتیاز عود مجدد 16 و بالاتر باید حتما تحت شیمی درمانی قرار بگیرند.

مطالعه مشابهی در یک دهه قبل نیز تأیید کرده بود که بیماران با ریسک پایین، که از طریق آزمایش ژنومیک توده ها قابل ارزیابی است، الزامی برای انجام شیمی درمانی ندارند.

این مطالعه، نمونه خوبی از پزشکی دقیق (precision medicine) توصیف شده است و می تواند زنان بسیاری (با خطر عود پایین) را از انجام شیمی درمانی بی مورد، نجات دهد. سایر بیماران نیز می توانند براساس نتایج به دست آمده در این مطالعه (و با نظر پزشک معالج)، رویکرد درمانی خود را تغییر دهند.

یافته های این مطالعه روز یکشنبه (13 خرداد) در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا در شیکاگو اعلام و نتایج آن در New England Journal of Medicine منتشر شد.

منبع: Washington Post