معدنکاران بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند

به گزارش ایسنا ، دکتر "علی‌اصغر مشتاقی" در چهارمین کنگره سراسری عناصر کمیاب ایران، با بیان اینکه با کاهش عناصر در بدن فرد دچار بیماری خواهد شد، اظهار کرد: سابقه تحقیقات در زمینه عناصر کمیاب به نسل‌های بسیار دور برمی‌گردد و در طب بوعلی‌سینا نیز به آن اشاراتی در زمینه کم‌خونی و بیماری‌های پوستی شده است.

 

وی یکی از بزرگترین انجمن‌ها در ایران را انجمن عناصر کمیاب دانست و تصریح کرد: این انجمن در 11 سال گذشته تاسیس و تاکنون سه کنگره آن در تهران و کاشان تشکیل شده است که تحقیقات در این زمینه در ابتدا مختصر بوده و زیاد مدرن و جدید نبود اما در کنگره‌های دوم و سوم و این کنگره حتی در سطح مولکولی نیز پژوهش‌هایی مشاهده می‌شود.

 

دکتر مشتاقی در بخش دیگری از سخنانش به نقش آهن در سلامت انسان اشاره و اظهار کرد: آهن در واکنش‌های بدن دخالت فراوان داشته و نقش بسزایی در سیستم ایمنی آنزیم‌ها و انتقال اکسیژن دارد و بهترین منبع غذایی منابعی هستند که بیشترین آهن را داشته باشند.

 

رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران خاطرنشان کرد: آهن در سبزیجات و گیاهان موجود بوده و زمانی که وارد دستگاه گوارش می‌شود سه ظرفیتی است که باید احیاء و جذب شود.

 

وی عنوان کرد: در مرحله اول، متابولیسم آهن باید جذب شود که اگر آهن نیاز بدن باشد جذب انجام می‌شود و در صورت عدم نیاز، در سلول‌های روده باقی‌مانده و دفع خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: آهن دو ظرفیتی قابلیت جذب بالایی دارد به‌طوریکه بیشتر آهن‌های موجود در بازار از این نوع هستند.

 

دکتر مشتاقی در ادامه گفت: از جمله فلزاتی که می‌تواند با آهن مداخله کند، آلومینیوم بوده که از راه پوست با مصرف اسپری به راحتی وارد بدن می‌شود و بیماری‌های زیادی را به وجود خواهد آورد که بسیاری از آلومینیوم‌ها آنزیم‌های داخل سلولی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران به بیماری آلزایمر اشاره و اظهار کرد: افرادی که سروکار زیادی با منگنز دارند به ویژه کسانی که در معادن فعالیت می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند.

 

دکتر مشتاقی یادآور شد: بیماری‌های استخوانی در بیماران کلیوی شایع‌تر است چراکه بیمارانی که دیالیز انجام می‌دهند بیشتر از دیگران مبتلا خواهند شد و به مرور زمان استخوان این افراد شکننده خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا