آب دریا شیرین‌تر می‌شود

دکتر فریبا استوار، کوپلیمر «استایرن- مالئیک انیدرید» را به عنوان یک ماده آنتی‌اسکالانت (ضد رسوب) در دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس معرفی کرده است که می‌تواند بازده غشا در این دستگاه‌ها را تا حد قابل توجهی بالا ببرد و حذف ناخالصی آب را به 99درصد برساند.

وی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اینکه غشاهای سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس به سرعت دچار گرفتگی و رسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: این مسأله دستگاه‌های تصفیه، در مناطقی که ناخالصی و شوری آب بسیار بالاست، یک مشکل بسیار جدی است چراکه غشا به‌طور مرتب به تعویض نیاز پیدا می‌کند.

آنتی‌اسکالانت در فرآیند تصفیه آب

این پژوهشگر درباره فرآیند کار این ضدرسوب توضیح داد: در ابتدای فرآیند تصفیه، پلیمر به آب ورودی افزوده می‌شود، املاح موجود در آبِ حاویِ آنتی‌اسکالانت (ضدرسوب) در غشا نشست نمی‌کند و درنتیجه آب تصفیه شده بیشتری از دستگاه عبور خواهد کرد.

استوار با اشاره به استفاده از آب خلیج فارس در این آزمایش، توضیح داد: آب خلیج فارس پس از دریاچه ارومیه بالاترین میزان TDS (مجموع جامدات غیرمحلول) را در میان آب‌های شور دارد (mg/L 35000). هرچه نمونه آب اولیه، TDS بالاتری داشته باشد، عمر غشاء آن پایین‌تر خواهد آمد. به طور معمول هر غشاء حدود دو سال عمر می‌کند که با وجود این آنتی‌اسکالانت، عمر مفید آن حداقل یک و نیم سال افزایش خواهد یافت.

به گفته وی در این طرح چهار نوع آنتی‌اسکالانت بر پایه پلیمر، شامل پلی‌آکریلیک اسید، پلی‌آسپارتیک اسید، پلی‌مالئیک انیدرید و پلی‌استایرن- مالئیک انیدرید، آزمایش شده اند. همچنین، پارامترهای مؤثر بر غشاء شامل بررسی تغییرات هدایت الکتریکی، تغییرات کل جامدات محلول، تغییرات شار خروجی از غشاء و میزان گرفتگی غشاء در واحد زمان نیز بررسی شده است.

 

نمونه یک دستگاه تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس

بازگشت چهارساله هزینه تولید

این پژوهشگر جهاد دانشگاهی درباره برآورد هزینه‌های تولید این کوپلیمر، گفت: برای ساخت این ماده به کارخانه‌ای دارای بویلر، سیستم های تغلیظ و پلیمریزاسیون، نیاز داریم که با در نظر گرفتن فرآیند تولید و مواد اولیه مورد نیاز، برای تولید هر هفت گرم، به 3349 ریال هزینه نیاز است.

وی ادامه داد: درصد تغلیظ این ماده نیز در تعیین قیمت آن مهم است که بهای هر لیتر آن برای خلوصِ 20 درصد، 140هزار ریال خواهد بود. این مبلغ به این معنی است که با تولید روزانه 500 لیتر از این کوپلیمر، سرمایه نخستین طی حدود چهار سال بازخواهد گشت.

به گفته استوار، آب در چرخه این تولید تنها در یک بخش در گردش است و تولید آن به آب زیادی نیاز ندارد.

پژوهشگر پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: آبی که از دستگاه تصفیه آب در نهایت بیرون می آید، بدون پلیمر است چرا که آنتی اسکالانت به همراه ناخالصیها، رسوبها و ترکیبات محلول در یک سوی غشا باقی میماند و به صورت یک پسابِ دورریزِ تغلیظ شده، خارج میشود. حجم این پساب در طول 24 ساعت، تنها حدود 500 میلی لیتر است که برای بازگشت به محیط زیست، به تصفیه نیاز دارد.

 

گفتگو: شکوه خسروانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا