کیوریتور در معنای ایده آل خود فیلسوف هنرمند است

تا قبل از آن وقتی هنرمندی تصمیم می گرفت نمایشگاهی برگزار کند خودش برای به نمایش گذاشتن آثارش تلاش می کرد. اما، با ظهور هنر جدید که بعد از سال 1960 میلادی شکل گرفت مفهوم کیوریتور هم تغییر پیدا کرد. همراه با به‌وجودآمدن این حرفه در ایران، معادل‌هایی نیز مانند نمایشگاه‌گردانی یا هنرگردانی انتخاب شدند.

مدیر مرکز تخصصی هنر در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با مفهوم کیوریتور گفت: حوزه اشتغال حوزه مهمی است و همواره دغدغه همه دولت‌ها بوده و هست و اگر قرار باشد در کشور به یک اجماع کلی در رابطه با موضوعی برسیم، آن مساله اشتغال است.

دکتر هادی مومنی تصریح کرد: در حوزه نمایشگاه گردانی موضوع اقتصاد هنر یک حوزه جدید است. به عبارت دیگر اگر بخواهیم هنرها را به دو دسته هنرهای کاربردی و هنرهای زیبا تقسیم کنیم، هنرهای کاربردی هنری است که عموما در بازار خرید و فروش می‌شود که در جامعه ما در سال های اخیر در حوزه دکوراتیو و تزیینات قرار گرفته اما از سوی دیگر هنرهای زیبا مانند نقاشی، مجسمه سازی و هنرهای جدید به طور کلی در گالری ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: بحث نمایشگاه گردانی در یک دهه گذشته در ایران شکل گرفته و گسترش پیدا کرده است، در واقع تا قبل از آن به این شکل بوده که اگر هنرمند تصمیم داشت نمایشگاهی برگزار کند خودش باید تمام هماهنگی ها را انجام داده و آثارش را به نمایش می‌گذاشت اما، با ظهور هنر جدید که بعد از سال 1960 میلادی شکل می‌گیرد مفهوم کیوریتور هم تغییر پیدا می کند.

مومنی در پاسخ به این سوال که کیوریتور کیست، گفت: کیوریتور کسی است که هم بازار هنر و هم ذات هنر را خوب می‌شناسد، از سوی دیگر شناخت صحیحی از جامعه داشته و هم راجع به بحث های نظری و تئوری در باب هنر اطلاعات دقیقی دارد و بین اینها پل می زند. گویی کیوریتور در معنای ایده آل خود فیلسوف هنرمندی است که فلاسفه حضور آن را پیشگویی کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه این حرفه به لحاظ آکادمیک از مدت‌ها پیش در بسیاری از کشورها جا افتاده است، گفت: از این رو، اتفاقی که می افتد این است که این حوزه می تواند به عنوان یک رشته مستقل در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی تدریس شود. واحدهایی هم که در این رشته مورد توجه قرار می گیرد، از واحدهای نظری و نقد هنری گرفته تا مباحث جامعه شناختی، بازاریابی و اقتصاد هنر است که فارغ التحصیلان آن متخصص عرصه بازار هنر هستند؛ به عبارتی می توانیم بگوییم که بازار امروز و آینده در دست کیوریتورها خواهد بود.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این چه بیانیه که یک مقام مسئول در جهاد دانشگاهی داره؟ کیوریتور ؟؟؟؟؟؟ خب معدل فارسیش به این قشنگی هست که می شه متصدی گالیر، موزه دار، مسئول نمایشگاه …… آخه curator ؟؟؟؟؟؟ این طرز حرف زدن رو باید چی تعبیر کنیم؟ غربزدگی، خودنمائی یا بی سواد فرض کردن مخاطب ؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا