برداشت ژئوفیزیک هوایی در استان قم کلید خورد

 پیش از آغاز به کار این پروژه نشستی با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، استاندار و جمعی از مسولان سپاه استان قم و همچنین معاونان و مدیران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد.در این نشست رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم درباره وضعیت معادن استان گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تاکنون 218 درخواست اکتشاف دریافت کرده که 47 مورد برای سال 93 بوده است.

به گفته احمد ذاکری، همچنین 66 پروانه اکتشافی نیز توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اخذ شده که 14 مورد مربوط به سال 93 بوده که بر همین اساس 32 فقره به مرحله اخذ گواهی کشف رسیده که 11 مورد برای سال 93 بوده است.

 

وی با بیان این که 151 پروانه بهره‌برداری و معدن فعال در استان قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: تا سال 93 حجم سرمایه‌گذاری در بخش معدن بیش از صد میلیارد تومان است که برای هزار و 800 نفر نیز استغال‌زایی ایجاد کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به این که در سال 93 با حدود 45 درصد رشد در بخش اخذ حقوق دولتی نسبت به سال گذشته مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای این سازمان امضای تفاهم‌نامه‌ای بود که چندی پیش با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به امضا رسید که خوشبختانه ظرف کمتر از شش ماه و با تامین زیرساخت‌های اجرایی مورد نیاز، امروز شاهد انجام ژئوفیزیک هوایی در استان قم هستیم.

ذاکری ضمن اشاره به سیاست‌های کلان کشور در بحث اقتصاد مقاومتی از دو منظر درون‌گرایی و برون‌گرایی، تصریح کرد: بهره‌برداری از ذخایر زیرزمینی و معادن کشور در بخش برون‌گرایی اهمیت دارد که معتقدم این مورد اقتصاد مقاومتی را توجیه می‌کند که یکی از نتایج آن انجام ژئوفیزیک هوایی در قم است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: دولت به بخش معدن با توجه به ارزآوری و ارزش افزوده و حجم سرمایه‌گذاری سیاست و نگاه ویژه‌ای دارد که امید است با این رویداد بزرگ در آینده نزدیک شاهد حجم سرمایه‌گذاری بالا و ایجاد اشتغال در استان باشیم.

علی نجفی، مشاور سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به بررسی وضعیت استان قم از نظر پتانسیل‌های معدنی و زمین‌شناسی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم پتانسیل یک منطقه را بسنجیم باید بر اساس شاخصه متناسب در دنیا آن را بررسی کنیم که استان قم با حدود بیش از 11 و 500 کیلومتر مربع تقریبا هفت دهم درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه استان قم از نظر نیروی انسانی تقریبا دو درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده، یادآور شد: استان قم در حال حاضر از نظر میزان اشتغال بیشترین سهم را خدمات و صنعت و بعد از آن کشاورزی در اختیار دارد که سهم معدن به نسبت پتانسیل استان جای رشد و تامل دارد.

نجفی، بیش از 150 معدن که بیش از 70 درصد آن فعال است در این استان وجود دارد که می‌توان گفت جایگاه 26 را به خود اختصاص داده است که البته این یک آمار کلی است و وقتی جزیی‌تر نگاه می‌کنیم ذخایر فلزی، غیرفلزی، تزیینی و نمای زیادی با ارزش افزوده متفاوت در این استان وجود دارد.

مشاور سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه از نظر ذخیره قطعی استان قم با بیش از 820 میلیون تن ذخیره ماده معدنی تقریبا دو درصد ذخیره قطعی کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این ذخیره در مقایسه با مساحت استان قابل تامل است که نشان می‌دهد با وجود مساحت کم پتانسیل خوبی از نظر معدنی وجود دارد.

وی با اشاره به این که مصالح ساختمانی 91 درصد تولیدات استان قم را به خود اختصاص داده، افزود: دو درصد سنگ تزینین و نما، چهار درصد ذخایر غیرفلزی و تنها دو درصد به ذخایز فلزی اختصاص دارد که البته بیشتر از همه منگنز است.

به گزارش ایسنا،به گفته نجفی، نخستین رتبه منگنز در ذخیره و تولید به استان قم اختصاص دارد و ماده معدنی غیرفلزی نمک رتبه اول ذخیره و رتبه پنجم را در تولید دارد و از نظر ماده سولفات سدیم رتبه سوم ذخیره و پنجم تولید کشور را دارد که نشان می‌دهد استان قم پتانسیل بیشتری برای بالفعل شدن را دارد و مهم‌ترین دغدغه مسئولان استان یعنی اشتغال را می‌تواند محقق کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا