جستجوی اعماق دریا با کمک هوش مصنوعی

اعماق دریاها و اقیانوس ها به عنوان بخشی دور از دسترس برای بشر محسوب شده و خطرات بسیاری برای پژوهش در این حوزه وجود دارد . محیط خاص این مناطق می تواند سلامت انسان ها را به خطر انداخته و به همین دلیل طی دهه های گذشته استفاده از ربات ها و سیستم های کنترل از راه دور برای بررسی ، مشاهده و نقشه برداری از اعماق دریاها ، مورد استفاده قرار گرفته است .

مهمترین معضل پیش رو برای این پژوهش ها ، عدم هوشمند بودن ربات ها و سیستم هائی است که در زیر دریا به کار می روند . مهندسین و طراح های این تکنولوژی های زیر سطحی ، باید تمامی موارد احتمالی را پیش بینی کرده و به صورت برنامه ای از قبل تعیین شده برای ربات ها مشخص کنند و این ربات ها تنها قادر به انجام ماموریت های تعیین شده هستند و این موضوع نقطه ضعف بزرگی برای پزوهش در این مناطق ناشناخته محسوب می شود .

به همین دلیل پژوهشگران مرکز مطالعاتی  MIT طی  یک ابتکار و نوآوری در این حوزه ، نوعی برنامه ریزی جدید برای ربات های جستجوگر در اعماق دریا طراحی کرده اند که به این ربات ها اجازه می دهد با هوش و ادراک بیشتری به انجام ماموریت های خود بپردازند .

کاربران این سیستم رباتیک برای دستیابی به اهداف خود ، ربات را به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که می تواند از روش های مختلفی بر اساس شرایط محیطی برای انجام ماموریت محوله استفاده کند . در این سیستم ، یک ربات پیشرفته تر نقش فرماندهی را بر عهده گرفته و سایر ربات ها به دستورات وی عمل کرده و فعالیت های ناوبری ، تعمییر و … را انجام می دهند . این ربات ها در ماموریت های آزمایشی خود توانستند اطلاعات مفیدی از زندگی و زیست موجود در مناطق زیر یخ های ، قطب جنوب را به پژوهشگران ارائه دهند .

در همین زمینه برایان ویلیامز Brian Williams مدیر ارشد این پروژه در مرکز مطالعاتی MIT در صفحه وب سایت این مرکز اعلام کرد : " ما می خواهیم نشان دهیم که این ربات ها می توانند به تنهائی و بدون نیاز به پشتیبانی و هدایت انسانی ، ماموریت های خود را برنامه ریزی کرده و اجرا نمایند . این ربات ها همچنین قادر هستند به تنهائی با شرایط برنامه ریزی جدید ، انطباق پیدا کنند . "

وی در ادامه توضیح می دهد : " ما می توانیم به این سیستم قدرت انتخاب داده و ربات ها قادر به تصمیم گیری های مختلفی بر اساس شرایط هستند . برای نمونه رفتن به محل خاصی یا نقشه برداری از ان . این ربات ها همچنین از طریق یک مودم صوتی و لینک های ارتباطی ماهواره ای با مراکز کنترل خود در ارتباط هستند . "

لازم به توضیح است که این سیستم تقریبا مشابه سیستم هوشمندی بود که برایان ویلیامز در سال 1990 میلادی برای ناسا ساخته بود . این تیم پزوهشی به تازگی سیستم خود را در آب های ساحلی استرالیا آزمایش کرده و برای تابستان امسال نییز آزمایش های جدیدی در نظر گرفته شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا