تلاش آمریکا برای شناسایی تاسیسات زیر زمینی

بشر با فعالیت ها و اقدامات خود روی کره زمین موفق شده است تا تمامی سطح زمین را از ساحل دریاها تا مناطق کوهستانی و قلل مرتفع تغییر داده و آن را مطابق میل خود بسازد. امروزه گام بعدی انسان، تغییر ساختار مناطق زیر سطح زمین و بهره برداری از این فضا است. موضوعی که دست کم در حوزه نظامی استفاده از آن آغاز شده و شاهد ساخت تاسیسات وسیعی در حوزه نظامی در مناطق مختلف زمین هستیم.

در این طرح طی فراخوانی که در تمامی جهان اعلام شده است، پژوهشگران و متخصصین تلاش می کنند مشکل موقعیت یابی زیر زمینی را حل کنند به این ترتیب امکان ردیابی و مشاهده تاسیسات زیر زمینی نظامی دشمن وجود داشته و همچنین نیرو های خودی نیز می توانند از زیر زمین به  فناوری و امکانات موقعیت یابی دسترسی داشته باشند.

به تازگی آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی (نظامی) ایالات متحده امریکا یا The Defense Advanced Research Projects Agency که به اختصار  (DARPA) نامیده می شود، اقدام به معرفی چالشی جدید کرده است که از آن با عنوان پروژه زیر زمینی Subterranean یاد می شود. در این رقابت جهانی از تمامی طراحان و مهندسان و پژوهشگران متخصص در این حوزه درخواست شده است تا اقدام به ارائه و توسعه سیستم هایی کنند که انسان با کمک آن ها قادر به مسیریابی، جستجوی راه ها و نقشه ها و شناسائی موقعیت خود در مناطق زیر زمین و عمق زیاد شود که در حالت عادی رفتن به این عمق، مخاطره آمیز است.

در همین رابطه تیموتی چونگ (Timothy Chung) مدیر برنامه ریزی آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی در بخش فناوری های تاکتیکی نظامی گفت: « یکی از اصلی ترین محدودیت های اصلی نظامیان در جنگ ها و به ویژه زمانی که نیاز به انجام واکنش های اضطراری در محیط های زیر زمینی است، عدم وجود آگاهی از شرایط محیطی پیرامونی است و ما در زیر زمین دقیقا نمی دانیم در فضای بالای سر و پائین تر از ما چه چیزی وجود دارد. هدف اصلی چالش و برنامه  آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی  در حوزه زیر زمینی، فراهم کردن ظرفیت های مسیریابی و شناسائی موقعیت در لایه های مختلف زیر زمین و بخش هایی است که تا کنون بشر قادر به موقعیت یابی آن ها نشده است.»

در این طرح طی فراخوانی که در تمامی جهان اعلام شده است، پژوهشگران و متخصصین تلاش می کنند مشکل موقعیت یابی زیر زمینی را حل کنند به این ترتیب امکان ردیابی و مشاهده تاسیسات زیر زمینی نظامی دشمن وجود داشته و همچنین نیرو های خودی نیز می توانند از زیر زمین به  فناوری و امکانات موقعیت یابی دسترسی داشته باشند.

این رقابت های بین المللی در دو حوزه پیگیری می شود که عبارتند از:

  1. طراحی یک سیستم ردیابی به منظور توسعه سخت افزاری مسیرهای فیزیکی
  2.   طراحی یک سیستم مجازی با هدف توسعه نرم افزارهای شبیه ساز

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، بخش پایانی این رقابت ها در سال 2021 میلادی انجام خواهد شد که در آن سه چالش اصلی پیش بینی شده است.

این شاخه ها عبارتند از شناسائی و ردیابی سه محیط مجزا شامل  شبکه ای از تونل های ساخته شده توسط  انسان در زیر زمین، شناسائی سیستم حمل و نقل شهری زیرزمینی و بررسی و مطالعه شبکه های طبیعی زیر زمینی مانند غارها.

در مرحله پایانی، چالش اصلی طرح ها که باید مد نظر قرار گیرد، ارائه روشی برای ایجاد قابلیت مسیر یابی و دسترسی به سیستم های موقعیت یاب جهانی در مسیر های زیر زمینی می شود  که جایزه ان 2 میلیون دلار اعلام شده است. بر اساس برنامه زمان بندی اعلام شده نیز، آخرین فرصت برای ارائه پیش نویس طرح ها، تاریخ 18 ژانویه سال 2018  خواهد بود.

فرد کندی (Fred Kennedy) مدیر بخش فناوری های تاکتیکی نظامی در آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی در این رابطه گفت: « در حال حاضر توسعه سیستم های روباتیک، بیولوژیکی و سیستم های مستقل به یک معضل مهم تبدیل شده است. »

وی در رابطه تاکید کرد: «ما باید به جای پرهیز از استفادده و بهره برداری از تونل ها و مناطق زیر زمینی، باید آن ها را شناسائی کرده و نقشه دقیقی ترسیم  و این فضاها را به محلی ایده ال برای بشر تبدیل کنیم. از طریق چالش و رقابت جهانی آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی ما از تمامی دانشمندان ، مهندسین و و طراحان درخواست می کنیم  تا از نهایت تخصص و خلاقیت خود بهره برداری کرده و فناوری های جدیدی برای پیشرفت بشریت و دسترسی به مناطق زیرزمینی ارائه کنند.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: scientificamerican

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا