فرصت‌های یک پول دیجیتال

ژاپن نمونه‌ای از این کشورهاست که در این زمینه پیشرو محسوب می شود. این کشور برای افزایش استقبال گردشگران از جشن شکوفه‌های گیلاس، از نقل و انتقال‌های بیت‌کوین استفاده می‌کند.

به جز ژاپن کشورهای دیگری مثل هاوایی، تایوان، مالت و کارائیب نیز به دنبال توسعه گردشگری خود با استفاده از پتانسیل‌های ارزهای دیجیتال هستند. در هاوایی از اوایل مارس امسال‌ مطالعات و اقداماتی شکل گرفته است که در نتیجه آن توریسم و دیگر بخش‌های این کشور بتوانند از مزایای پول‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین استفاده کنند.

تایوان ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین را کاملاً پذیرفته است و مسافران خارجی این کشور می‌توانند به‌راحتی در بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید و یا هرنوع معامله دیگری از آن استفاده کنند. مالت و کارائیب نیز دو کشور دیگری هستند که به بیت‌کوین در صنعت توریسم و گردشگری‌ خود خوشامد گفته‌اند.

انجام معاملات در کشورهای حوزه کارائیب به ویژه اگر مسافر باشید دشواری‌هایی به همراه دارد. این منطقه جزایر زیادی دارد که به کشورهای مختلفی با پول‌های متفاوت تعلق دارند و به همین دلیل است که گردشگران در زمینه موارد پولی و ارزی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. این نزدیکی و درهم‌تنیدگی کشورها موجب شده تا بسیاری از کسب‌وکارها در این جزایر که تحت حاکمیت‌های سیاسی و ارزهای متفاوتی هستند، برای کمک کردن به جریان گردشگری منطقه و تسهیل امور گردشگران، با دریافت ارزهای رایج مثل دلار کنار بیایند.

در مالت حتی بنگاه‌هایی اقتصادی شکل گرفته است که به‌زودی تبدیل به پایگاه‌هایی برای فعالیت‌های بیت‌کوین خواهند شد. با آغاز به کار این پایگاه‌ها، توریست‌هایی که متقاضی بازدید از این کشور هستند برای دیدار خود تنها از بیت‌کوین استفاده خواهند کرد. این کشور در راستای تشویق برای استفاده از بیت‌کوین، شرکتی با نام «آژانس مسافرتی بیت‌کوین ادونچرز» تأسیس کرده تا سفرهای گردشگران به مقصد مالت را برای دارندگان بیت‌کوین ترتیب دهد.

«لئون زیگموند» از بنیان‌گذاران این شرکت مسافرتی است که درخصوص مزایای بیت‌کوین می‌گوید: «بیت‌کوین پول بهتری است زیرا هیچ بانک مرکزی برای انتشار آن وجود ندارد، هیچ تورمی در آن وجود ندارد و هیچ هزینه مبادلاتی و انتقالی به آن تعلق نمی‌گیرد. فرستادن پول با استفاده از بیت‌کوین تنها به دو نفر و یک گوشی هوشمند نیاز دارد.»

زیگموند تأکید می‌کند: «ما در تلاش هستیم تا به مرحله جدیدی برسیم. شما درحال‌حاضر می‌توانید یک تعطیلات شگفت‌انگیز را در «گزو» رزرو کنید و پول آن را با استفاده از بیت‌کوین پرداخت کنید. به همین دلیل بازرگانان محلی رزروهای بیشتری و در نتیجه درآمدهای زیادتری کسب خواهند کرد و بیت‌کوین را به‌عنوان یک بانکداری بهتر خواهند شناخت.»

همچنین در کشور باربادوس در سال 2016 یک استارت‌آپ فناوری مالی با نام «بیت» اعلام کرد که در همکاری با یک استارت‌آپ فعال دیگر در این زمینه به نام «کولو» ارز دیجیتالی متعلق به این کشور را به وجود خواهد آورد. با انجام این کار، این ارز دیجیتالی با دلار باربادوس سنجیده می‌شود اما اختیارات بیشتری خواهد داشت و تمام مزایای ارزهای دیجیتال را برای اتباع باربادوس به همراه دارد.

در ایران نیز شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده است که از ورود بیت‌کوین به ایران استقبال خواهیم کرد، البته با احتیاط.

عبدالحسن فیروزآبادی، دبیر کنونی شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفته است: «ما از ورود بیت‌کوین و ارزهای مجازی استقبال خواهیم کرد، اما باید برای ارزهای دیجیتال قوانین و مقرراتی وضع کنیم و رعایت این قوانین و مقررات الزامی خواهد بود.»

این خبر می‌تواند برای گردشگری ایران خبر خوبی باشد. گردشگری ایران به‌خصوص در جذب توریست‌های غربی با مشکلات زیرساختی روبه‌رو است. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، ضعف خدمت‌رسانی به گردشگران غربی در موارد مالی و بانکی است که باعث می‌شود آن‌ها عمدتاً پول نقد با خود به همراه بیاورند. استفاده فراگیر از بیت‌کوین در گردشگری و مراکز اقامتی و زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند فرصت‌ها و پتانسیل‌های جدیدی برای توسعه صنعت توریسم کشورمان ایجاد کند.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا