پایان کنفرانس روزنامه نگاران علم در سانفرانسیسکو

آخرین روز این نشست به بازدیدهای میدانی اختصاص داشت. شرکت کنندگان از چند ماه قبل تعیین کرده بودند که تمایل دارند در این روز، در کدام یک از بازدیدهای میدانی که بازه وسیعی را شامل می شد ،شرکت کنند.

این بازدیدها از جمله شامل بازدید از گسل های فعال سانفرانسیسکو، جنگل های باستانی سکویا در رِدوود، موزه علوم دریایی، همچنین بازدید از مرکز پروژه های آینده نگرانه گوگل بود.

بازدید از مقر پروژه گوگل اکس، در مقر این شرکت فرصت خوبی برای نیم نگاهی به پشت پرده فعالیت های کارخانه رویاسازی گوگل بود. در این نشست – اگرچه بخش عمده ای از سوال ها به دلیل ماهیت محرمانه و غیرعمومی فعالیت های این مرکز بی جواب ماند – مدیر این شرکت، آسترو تلر، درباره اهداف و ماموریت این شرکت توضیح داد.

آسترو تلر که بنیانگذار گوگل ایکس و متخصص هوش مصنوعی است، بیشتر خود را مهندس فرهنگی می داند که قصد دارد فضای فعالیت های پر خطر را افزایش دهد. به گفته او، فعالیت های مون شات یا جاه طلبانه گوگل با هدف حل مشکلاتی که گوگل با آن روبرو است، بنا نشده است و بیشتر به دنبال توجه به مسایلی است که در آینده تبدیل به موضوع برای گوگل و جهان خواهد شد.

به گفته تلر، فرهنگ این شرکت برمبنای به رسمیت شناختن شکست بنا شده و گاهی به اعضای پروژه های تحقیقاتی که بعد از مدت ها فعالیت متوجه می شوند پروژه قابل ادامه دادن نیست و درخواست توقف آن را می کنند، ارتقا و جایزه اهدا می شود.

او معتقد است، بیش از 99 درصد ایده هایی که در این مرکز مطرح می شوند، به سرعت شکست می خورند و راه به جایی نمی برند اما گاه گداری چند تایی از آن ها موفق به فارغ التحصیلی از کارخانه ایکس می شوند و تبدیل به یکی از شرکت های اقماری الفابت – شزکت مادر گوگل – می شوند.

ماشین بدون سرنشین، استفاده از بالن های قابل هدایت برای توسعه شبکه اینترنت، توربین های بادی معلق در میانه آسمان، پروژه واقعیت مجازی و عینک گوگل از جمله خروجی های این مرکز هستند.

به گفته آسترو تلر، سوژه های مون شات در اشتراک سه حوزه تعریف می شوند؛ جایی که مسایل کلان جهان با فناوری های پیش رو و راه حل های تندروانه و انقلابی برخورد می کنند.

نشست بعدی روزنامه نگاران علم در ماه ژوئن سال 2018 در شهر لوزان سوییس برگزار می شود.

برگزاری نشست آینده در کشور سوییس، امکان مشارکت بیشتری از سوی روزنامه نگاران علم ایران را خواهد داشت و شاید از هم اکنون رسانه های بزرگ فعال در حوزه روزنامه نگاری علم باید به فکر باشند تا با تامین بخشی از  هزینه های این سفر برای روزنامه نگاران فعال علم، به حضور بیشتر فعالان داخل کشور کمک کنند.

حضوری که امکان کسب تجربه های تازه و آموختن روش های نو و اشتراک گذاری تجارب را فراهم می کند و باعث ارتقای چشمگیری در کیفیت کار و ایجاد همکاری های بین المللی خواهد شد.

گزارش های سیناپرس از هفته روزنامه نگاران علم در سانفرانسیسکو را بخوانید.

گزارش روزاول / گزارش روزدوم/ گزارش روز سوم / گزارش روز چهارم

 

گزارش: پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا