در روز نخست كنفرانس بين المللي روزنامه نگاران علم چه گذشت

این نخستین باری است که ایالات متحده میزبان این کنفرانس است. انجمن نویسندگان علمی ایالات متحده،  شورای توسعه نویسندگی علمی، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران علم،  دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو و دانشگاه برکلی میزبانی این کنفرانس را بر عهده دارند.

دهمین کنفرانس روزنامه نگاران علم با شعار "پلی میان علم و جوامع"، نشست های خود را آغاز کرده است. این شعار با الهام از پل معروف دروازه طلایی (Golden Gate) در شهر سانفرانسیسکو انتخاب شده است و این روزها با روی کار بودن دولت ترامپ که موضعی ضد علمی و در عین حال ضد رسانه ای دارد  و سخن از ساخت دیوار می گوید، معنی استعاری ویژه ای پیدا کرده است.

روز نخست کنفرانس در روز پنج شنبه در حالی آغاز شد که با توجه به تمرکز کنفرانس بر مساله روزنامه نگاری علم در کشورهای آمریکای مرکزی، روز پیش از آغاز رسمی کنفرانس 70 روزنامه نگار آمریکای مرکزی بحث های خود در زمینه مسایل روزنامه نگاری این ناحیه را آغاز کرده بودند.

روز نخست کنفرانس با تکیه  بر مساله دست کاری ژنتیک و فناوری CRISPRآغاز شد. در پیش کنفرانس روز اول، دو جلسه درباره موضوع دست کاری ژنتیک و اصلاح ژنتیکی بر روی سوژه های انسانی و غیر انسانی مطرح شد و پنلی متشکل از روزنامه نگاران، دانشمندان و فلاسفه اخلاق به بحث در این باره پرداختند.

سخنران افتتاحیه رسمی روز اول نیز دکتر  جنیفر دودنا بود که در سال 2015 تکنیک CRISPR را توسعه داده بود. او در این سخنرانی از داستان این یافته علمی و نگرانی ها و امیدواری های پیش رو سخن گفت.

در ادامه این کنفرانس شرکت کنندگان با تقسیم به گروه های مختلف درباره موضوعات تخصصی خود به بحث پرداختند. مراسم رسمی افتتاحیه در شامگاه روز پنج شنبه با سخنرانی  جان هولدرن  همراه بود. جان هولدرن مشاور علمی باراک اوباما در طول ریاست جمهوری او بود و در این سخنرانی بر ضرورت و فورست بحران گرمایش زمین پرداخت.

پایان بخش برنامه روز اول معرفی برندگان جوایز انجمن نویسندگی آمریکا و شورای توسعه نویسندگی علمی  و افتتاحیه نمایشگاهی از مراکز علمی مختلف بود.

گفتنی است، این کنفرانس تا دوشنبه 30 اکتبر ادامه خواهد داشت. گزارش مشروح این کنفرانس را می توانید هفته آینده در سینا پرس مطالعه نمایید.

 

 

گزارش:پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا