از دومین روز کنفرانس بین المللی روزنامه نگاران علم چه خبر؟

 در این صبحانه دانشمندان این مرکز تحقیقی به تشریح دست آوردهای خود در باره پروژه تهیه اطلس کامل سلول های انسان پرداختند و از چشم انداز آنالیز و تحلیل سلول ها و عملکرد آن ها در زمینه درمان و شناخت بیماری ها سخن گفتند.  
پس از این مراسم دو سخنرانی همزمان صبح آغاز شدند.   بصری سازی داده ها و داده نگاری ها یکی از این سخنرانی ها بود که به تشریح اهمیت داده نگاری و گرافیک در تصویر سازی مبتنی بر داده اختصاص داشت اما عمده شرکت کنندگان  کنفرانس عازم سالن جنبی این سخنرانی شدند. جایی که دکتر سوزان دزموند هلمن ، متخصص سرطان و مدیر عامل بنیاد خیریه بیل و میلندا گیتس به دعوت شورای توسعه نویسندگی علمی (CSWA)  برای دریافت جایزه منشور پاتروسکی و سخنرانی ویژه به روی صحنه آمد.

موضوع سخنرانی او در دفاع از علم بود. او در این سخنرانی ضمن اشاره به دست آوردهای سال های اخیر علم به خطراتی اشاره کرد که به واسطه جریان ضد نخبگی و مقابله هایی که به بهانه های مختلف با طرز تفکر علمی صورت می گیرد در کمین انسان قرار دارد. او از بازگشت برخی از بیماری های ریشه کن شده و انکار گرایی علمی سخن گفت و دیدگاه های خود را در این باره مطرح کرد.  
سخنرانی پر شور او با استقبال وسیع حضار مواجه شد که البته از چنین جمعی غیر منتظره نیز نبود.
بعد از این جلسه بیش از 1200 شرکت کننده به گروه های مختلف تقسیم شده و بر اساس علاقه و تخصص خود در یکی از 5 زیر گروه تخصصی شرکت کردند. این گروه ها  موضوعاتی نظیر پادکست ها، استعمار زدایی از علم، بحران آوارگان و تغییر نیازهای سلامت، جلسه مناظره درباره نقش روزنامه نگاران در مقابل حمله به علم  و نجات اقیانوس ها را با حضور متخصصان و روزنامه نگاران تخصصی به بحث گذاشتند. 

نهار کاری این روز نیز همزمان  با دو سمینار بزر گ همراه بود. همزمان با نهار تخصصی به میزبانی ای-لایف در زمینه دسترسی آزاد به محتوای علمی در سالن دیگر وزیر علوم آفریقای جنوبی، معاون آژانس علوم و فناوری  دولت ژاپن و شاهزاده  سمیه بنت الحسن، شاهزاده اردن و رییس انجمن سلطنتی علوم اردن درباره  آینده زنان در علوم/مهندسی و ریاضیات سخن گفتند.
 
کنفرانس با سمینارهایی در خصوص روزنامه نگاری علم در آمریکای مرکزی، عزم اجتماعی در روزنامه نگاری سلامت، پوشش تحقیقات بر روی حیوانات آزمایشگاهی و چالش های آن ، ظهور و اوج گیری مجلات دیجیتال علمی ، نقش خیرین ثروتمند در علم، چالش های پوشش بیماری های عفونی ، نرون های مغز و رقابت پیشنهاد سوژه از سوی روزنامه نگاران به ادیتورهای علمی برگزار شد.

دو سمینار ویژه این روز یکی به  پروژه همکاری بین المللی سزامی اختصاص داشت. در این نشست دانشمندان  سرن و سزامی از اهمیت این همکاری شگفت انگیز بین المللی سخن گفتند و خبرنگار لوموند از پوشش این پروژه و بازتاب های آن گفت. یکی از کارشناسان این برنامه  مائده درزی از پژوهشگاه  علوم بنیادی بود که به دلیل مهیا نشدن ویزای سفر با کمک اسکایپ از تهران به جمع حاضران پیوست و درباره کار خود در زمینه استفاده از سزامی برای مطالعات میراث فرهنگی سخن گفت.  

یکی دیگر از این نشست ها که به خصوص با توجه به رویدادهای اخیر در زمینه آزارهای جنسی و تبعیض علیه زنان مورد توجه جدی قرار داشت به چالش های گزارشگری از تعرضات جنسی در دنیای علم اختصاص داشت. در این نشست یکی از مدیران دانشگاه برکلی، رییس سابق انجمن ستاره شناسی آمریکا و دو خبرنگار که به طور تخصصی این موضعات را دنبال می کنند درباره تجربیات خود و شرایط موجود سخن گفتند.  ریتا چاترجی خبرنگار رادیو ملی آمریکا از تجربه خود در داستان تعرض جنسی رییس سابق کمیته بین الدولی تغییرات اقلیم سازمان ملل گفت  و آذین قریشی خبرنگار علم باز فید که در سال های اخیر به واسطه گزارش های تحقیقی خود در زمینه تعرض جنسی در فضای علمی به چهره شاخص گزارشگری در این حوزه بدل شده است درباره تجربیات خود گفتند.

پایان بخش روز دوم کنفرانس ،میهمانی آکادمی علوم کالیفرنیا بود که به افتخار شرکت کنندگان این کنفرانس در محل این آکادمی در میانه بوستان گلدن گیت برگزار شد. در این میهمانی بازدیدکنندگان ضمن فرصت آشنایی بیشتر با یکدیگر فرصت این را یافتند تا از پشت صحنه فعالیت های علمی و پژوهشی بخش های مختلفی آکادمی از جمله محیط شبیه سازی شده جنگل های استوایی، و آکواریوم این مرکز بازدید کنند
این کنفرانس تا روز دو شنبه در شهر سان فرانسیسکو ادامه خواهد داشت.

گزارش روز اول کنفرانس بین المللی روزنامه نگاران علم را اینجا بخوانید.

 

 

گزارش: پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا