آخر هفته روزنامه نگاران علم در سانفرانسیسکو

برنامه های این روز با جلسه صبحگاهی گزارشگری از مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی آغاز شد. مدیر این جلسه خبرنگار علم بی بی سی بین الملل بود و گروهی از روزنامه نگاران تجربه های خود را از مواجهه با شرایط بعد از فاجعه طبیعی در میان گذاشتند از گزارش زلزله و آتش سوزی های گسترده تا رانش زمین.

اریک ونس روزنامه نگار مستقل مقیم مکزیک که گزارش هایش در نشریاتی چون نشنال جئوگرافیک منتشر می شود با اشاره به تفاوت روزنامه نگاران علم با دیگرانی که مصیبت ها را پوشش می دهند گفت در بسیاری از شرایط رسانه های عظیم بهترین نویسندگان و خبرنگاران خود را به محل می فرستند و آنها امکان این را دارند که گزارش های دقیقی را با اتکا به منابع خود تهیه کنند. در این شرایط روزنامه نگاران محلی که در محل حضور داشته اند باید از قبل رخ دادن رویداد علم حادثه را بدانند و در حالی که دیگران در حال تلاش برای درک علم هستند دانسته های خود را در زمینه علم رویداد منتشر کنند. او همچنین تاکید کرد که روزنامه نگاران علم باید مراقب باشند و دقیقا در نظر بگیرند قصد دارند چه گزارشی را تهیه کنند. گاهی دیدن یک شخصی آسیب دیده وسوسه کننده است که زاویه انسانی از رویداد تهیه کنیم اما باید بدانیم آیا قرار است این بخشی از داستان ما باشد یا نه اگر نه آن را به عهده روزنامه نگاران دیگری بگذارید که در این مورد تخصص دارند. همچنین مهم است که روزنامه نگاران در مواجهه به  آسیب دیدگان به یاد داشته باشند که لازم است قبل از گزارشگر بودن انسان باشند و شرایط روحی شکننده مردم محلی را درک کنند.
بعد از این جلسه، رییس فدراسیون جهانی روزنامه نگاران علم نتیجه رقابت دو شهر مونترال در کانادا و لوزان در سوییس برای میزبان یازدهمین دوره کنفرانس روزنامه نگاران علم در سال 2019 را اعلام کرد. این فدراسیون پس از بررسی پیشنهاد این دو شهر رای به میزبانی لوزان سویس داد تا دو سال دیگر روزنامه نگارن علم سراسر جهان در شهر لوزان و به میزبانی مشترک سویس، فرانسه و ایتالیا گرد هم آیند.
همچنین بر اساس رای گیری مجمع فدراسیون ریاست جدید این فدراسیون نیز مشخص شد و محمد یحیی روزنامه نگار علم مستقر در قاهره که سرپرستی گروه نشریات عربی نیچر را بر عهده دارد به سمت ریاست این دوره فدراسیون رسید.
پس از این مراسم شرکت کنندگان بر اساس انتخاب قبلی خود عازم بازدید از دو دانشگاه میزبان این کنفرانس یعنی دانشگاه های برکلی و سان فرانسیسکو شدند.
حاضران در دانشگاه برکلی پس از بازدیدی کوتاه از پردیس این دانشگاه نخستین جلسه خود را با حضور متخصصان اقلیم برکلی در موضوع تغییر اقلیم آغاز کردند.
بخش بعدی بازدیدکنندگان برکلی نهار با دانشمندان بود و شرکت کنندگان بر اساس تخصص  خود به گروه های کوچک تقسیم شدند و ضمن صرف نهار با یکی از دانشمندان برکلی در جریان آخرین فعالیت های آنها قرار گرفتند. یکی از این دانشمندان دکتر چانگ پی ما استاد کیهان شناسی برکلی بود که به دنبال ابرسیاهچاله های ابرپرجرم یم گردد.
ادامه این بازدید بار دیگر به بخش های مختلف از جمله کارگاهی در زمینه روزنامه نگاری داده ها، بازدید از آزمایشگاه های برکلی و همچنین جلسات تخصصی اختصاص داشت این جلسه ها با موضوعاتی چون فناوری موبایل و اتاق ها ی خبر، داستان های محیط زیستی ، فناوری های آینده نگرانه هسته ای ، رویکردهای نوآورانه به آموزش روزنامه نگاری علم، کاوش زیست بوم میکروب های زمین و جستجوی هوشمندان فرازمینی اختصاص داشت.

در این نشست، جمعی از پیشگامان پروژه ستی از جمله ست شوستاک و جیل تارتر به توضیح آخرین چشم اندازهای ستی پرداختند.
گروه اعزامی به دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو نیز برنامه مشابهی را با حضور دانشمندان این دانشگاه دنبال کرد. یکی از جذاب ترین این رویداد ها برنامه ای به میزبانی کارل زیمر بود در این جلسه که با عنوان یک آزمایش برای حکمرانی بر همه آزمایش ها برگزار شد کارل زیمر به بیان تجربه خود در تهیه نقشه ژنتیک کامل خود و چالش های آن و چشم انداز آینده این نقشه برداری کامل پرداخت.
ساعت 7 بعد از ظهر و پس از سپری کردن یک روز کامل در دانشگاه های برکلی و سان فرانسیسکو شرکت کنندگان برای مراسم مهمانی ویژه ای که به افتخار آنها از سوی موزه علم اکسپلورتیوم برگزار شده بود عازم این موزه ساحلی سان فرانسیسکو شدند. 4 ساعت گشت و گذار در این موزه – که البته برای بازدیدی کامل کوتاه به شمار می رفت – در شرایطی که موزه به طور کامل در اختیار این گروه قرار گرفته بود و کارشناسان آن تورهایی از پشت صحنه این موزه از جمله اتاق ساخت آزمایش ها برای شرکت کنندگان ترتیب داده بودند، پایان بخش این روز پر کار بود.

گزارش های سیناپرس از هفته روزنامه نگاران علم در سانفرانسیسکو را بخوانید.

گزارش روزاول / گزارش روزدوم/ گزارش روز سوم

 

گزارش: پوریا ناظمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا