شکار بادهای ملایم محلی با دستاورد محققان ایرانی

محمد رضا رضایی، مخترع این طرح ، بهره خروجی این توربین و ژنراتور را بیش از دو برابر اعلام کرد و در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: این توربین و ژنراتور بادی، 2 پروانه( دو چلباد) مستقل و بدون گیربکس دارد؛ این خاصیت باعث افزایش راندمان 2 برابری آن نسبت به توربین‌های معمولی می شود.

وی درباره ویژگی های خاص این طرح گفت: این توربین و ژنراتور ویژگی های خاصی برای پروانه های کوتاه و پیامدهای مهندسی آن، تعادل دینامیکی بهتر، ثبات گشتاوری به هنگام مانور و جهت گیری دارد. همچنین اندازه ساختمان این توربین نسبت به توربین های کلاسیک کوچکتر و هزینه تمام شده آن نیز کمتر است.

 

وی تصریح کرد: همچنین هم اکنون ساخت و اجرای توربین بزرگ تنها برای مناطق بادخیز صرفه اقتصادی دارد در حالی که این توربین می تواند با ملایم‌ترین بادهای محلی و ناحیه ای انرژی تولید کند و قابل ساخت و کاربرد در واحدهای کوچک و متوسط، مستقل و مسکونی و… است.

وی این توربین را گامی بسیار موثر برای استفاده همگانی از انرژی های نو عنوان کرد و درباره اهمیت اجرای این طرح افزود: هم اکنون صفر تا 100 این محصول ها در  کشور تولید نمی شود و ما به شدت وابسته به کشورهای دیگر در این زمینه هستیم. از سوی دیگردر آینده نزدیک ما برای حل مسایل زیست محیطی راهی جز استفاده از انرژی های نو در کشور نداریم و خواه یا ناخواه مجبورخواهیم شد با صرف هزینه گزاف این تکنولوژی را از کشورهای پیشرو تهیه کنیم در صورتی که هم اکنون ما به دانش ساخت این تکنولوژی دست یافته‌ایم و تنها برای اجرا و تحقق کامل آن نیاز به حمایت بیشتر بخش دولتی داریم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا