آموزش والدین کلید بهبود نشانه های اوتیسم

یکی از ویژگی های کودکان مبتلا به اوتیسم ، نوع متفاوت واکنش های آن ها با سایر کودکان به محیط اطراف بوده و عموما رفتار این گروه از کودکان منطبق با رفتار عادی سایر اطفال هم سن و سال خود نیست و به همین دلیل در بیشتر مواقع ،  این گروه از کودکان توسط اطرافیان خود درک نمی شوند .

معمولا کودکانی که دارای عارضه اوتیسم هستند ، خود را با موضوعاتی سرگرم می کنند که فهم و تجزیه و تحلیل این موارد برای سایر افراد دشوار است و این موضوع می تواند شرایط زندگی را برای این کودکان دشوار کند . موضوعی که باید در این میان مد نظر قرار داد ، این است که این گروه از کودکان ، مسیر و نگرش خاص خود را برای مواجهه با دنیای اطراف خود و حرکت به جلو در زندگی دارند .

مطالعات انجام شده جدید نشان می دهد که بهبود وضعیت  و شرایط زندگی در آن دسته از کودکانی که از عارضه اوتیسم رنج می برند و پدر و مادر آن ها از برنامه ویژه آموزشی جهات برخورد با رفتارهای کودک استفاده کرده و سعی می کند به طریق منطقی و علمی این رفتار را مدیریت کند ، مشاهده می شود . در این گروه از کودکان نشانه هایی همچون پرخاشگری  ، کج خلقی ، آسیب رساندن به خود و عدم پذیرش درخواست های دیگران کمتر مشاهده می شود .

این بیماری که از مهمترین نشانه های آن می توان به انجام حرکات تکراری و مداوم و مشکل در ایجاد ارتباطات اجتماعی  اشاره کرد ، معمولا در سال های نخست زندگی ظاهر می شود .

در همین زمینه دکتر دنیس سوکودولسکی Denis Sukhodolsky ، دستیار پرفسور در دانشگاه یاله Yale University در ایالات متحده امریکا اعلام کرد : " مطالعات ما نشان می دهد که تحت آموزش قرار دادن والدین کودکان مبتلا به عارضه اوتیسم ، می تواند در بهبود شرایط این بیماران بسیار تاثیر گذار بوده و سطح روابط اجتماعی و بدر رفتاری های کودکان را بهبود بخشد . "

در این آزمایش ها ، پژوهشگران به صورت تصادفی 180 کودک مبتلا به اوتیسم را که در فاصله رده های سنی سه تا هفت سال و دارای مشکلات بد رفتاری و سایر نشانه های این بیماری  بودند ،  انتخاب کرده و  گروهی از والدین را تحت تمرین و تعلیمات ویژه ای به مدت بیست و چهار هفته قرار دادند . این پروزه با عنوان تمرینات 24 هفته ای والدین ،  24-week parent training  اجرا شد .

جیمز زیورا James Dziura  از دیگر پژوهشگران این پروژه در رابطه با جزئیات این مطالعات عنوان کرد : " به این ترتیب هر دو گروه از والدین تحت آموزش های ویژه ای در باره این بیماری و عوارض آن قرار گرفته و تنها یک گروه از آن ها در مورد نحوه مدیریت این بیماری و رفتارهای درست و نادرستی که باید در برابر این کودکان در پیش گرفت ، تحت تعلیم قرار گرفتند . در پایان این آزمایش ، هر دو گروه از کودکان در نوع برقراری ارتباط اجتماعی و رفع کج خلقی های خود ، نشانه های مثبتی از خود نشان دادند ولی فرزندان مبتلا به اوتیسم آن گروه از والدین که تحت آموزش های ویژه برخورد صحیح با این بیماری قرار داشتند ، نتیجه ای به مراتب بهتر کسب کرده و رفتار کودکان این گروه از والدین به مراتب بهتر شد . "

شرح کامل این پژوهش ها و یافته های به دست آمده از ان در انجمن پزشکی آمریکا  یا Journal of the American Medical Association (JAMA) منتشر شده است .

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا