فرآیند غیربهداشتی تولید موادغذایی منشا بروز بسیاری از بیماری ها

دکتر نسرین حاج سیدجوادی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه عامل بسیاری از بیماری ها، میکروب ها و سموم موجود در موادغذایی است، افزود: برخی موادغذایی ممکن است حاوی عوامل بیماری زایی مانند انواع میکروب ها، سموم کشاورزی یا مواد شیمیایی باشند که به دلیل نحوه نادرست تولید، توزیع و پخت به آن آلوده شده باشند.

وی افزود: همچنین موادغذایی می تواند به دلیل تغییر در محیط زیست، ظهور عوامل بیماری زای جدید و استفاده از مواد ضدمیکروبی دچار آلودگی شوند که این مساله به شدت ایمنی غذایی را تهدید می کند.

حاج سیدجوادی در مورد نحوه ایجاد بیماری در اثر مصرف موادغذایی آلوده توضیح داد: برخی میکروب ها با ورود به بدن افراد سبب ایجاد عفونت می شوند و بیماری را ایجاد می کنند اما برخی دیگر ابتدا در غذا رشد و سمی تولید می کنند که در صورت مصرف این غذاها، مسمومیت غذایی به وجود می آید.

وی ادامه داد: باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، انگل ها، فلزات سنگین و مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی نیز سبب بروز مسمومیت های غذایی می شوند.

حاج سیدجوادی افزود: برخی میکروب ها که در بینی، پوست و روده انسان ها زندگی می کنند که در اثر رعایت نشدن اصول بهداشتی می تواند از طریق ترشحات آلوده وارد مواد غذایی شوند و سبب ایجاد بیماری شوند.

وی ادامه داد: همچنین برخی میکروب ها در آب، خاک یا محصولات غذایی حیوانی وجود دارد که در صورت رعایت نشدن اصول بهداشتی می تواند وارد بدن انسان شوند و او را بیمار کنند.

** بیماری های ناشی از میکروب ها

حاج سیدجوادی با بیان اینکه میکروب ها شامل باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها هستند، گفت: این عوامل بیماری زا به ویژه انگل ها و کپک ها ممکن است از طریق مواد غذایی به انسان منتقل شوند.

حاج سیدجوادی با یادآوری این مطلب که بسیاری از این عوامل بیماری زا به درمان های متداول مقاوم شده اند، افزود: برخی ویروس ها مانند ویروس هپاتیت از طریق دهان وارد بدن می شوند و به کبد آسیب می رسانند.

وی در مورد انگل ها نیز گفت: به عنوان نمونه نوعی انگل سبب بروز بیماری ژیاردیا (عفونت تک یاخته ای روده باریک) و انگل آسکاریس سبب بروز مشکلات گوارشی می شوند و بیشتر کودکان در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

به گفته حاج سید جوادی، کپک ها نیز که در اثر مصرف مواد غذایی کپک زده وارد بدن انسان می شود، نوعی سم خطرناک تولید می کنند و سبب بروز بیماری می شوند.

کارشناس مرکز تحقیقات میکروبیولوژی موادغذایی انستیتو تحقیقات تغذیه ای ایران یادآور شد: برخی باکتری های بیماری زا با منشا غذایی می توانند در ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری های مفاصل، بیماری های خود ایمنی، بیماری های عصبی عضلانی و بیماری های قلبی عروقی طولانی مدت نقش داشته باشد.

حاج سیدجوادی اضافه کرد: بسیاری از این عوامل در گذشته عامل مسمومیت غذایی محسوب نمی شدند، اما اکنون با عنوان عوامل بیماری زای پنهان یا نوظهور شناسایی شده اند.

به گفته وی، باکتری ها قادرند تحت شرایط سخت محیطی مانند سرمای موجود در یخچال و کمبود اکسیژن نیز زنده بمانند که این زنگ خطری جدی برای سلامتی مصرف کننده ها به شمار می رود.

حاج سیدجوادی ادامه داد: بنابراین لازم است تمام دست اندرکاران فرآیند تهیه موادغذایی، از مرحله تولید موادغذایی در مزارع و دامداری ها و کارخانه ها تا مرحله پخت و مصرف غذاها به رعایت اصول بهداشتی توجه داشته باشند.

کارشناس مرکز تحقیقات میکروبیولوژی موادغذایی انستیتو تحقیقات تغذیه ای ایران اظهار کرد: با وجود اینکه کارخانه های تولید موادغذایی معیارهای کنترل سلامت موادغذایی را رعایت می کنند اما لازم است تمام افرادی که در مراحل نگهداری و توزیع موادغذایی دخیل هستند، اصول بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند چراکه هرگونه تخطی از معیارهای خاص کنترل غذا ممکن است سبب رشد یا تولید میکروب های بیماری زا شود.

حاج سیدجوادی توضیح داد: بیماری های ناشی از مصرف موادغذایی آلوده علایم متفاوتی دارد؛ برخی بیماری ها علایم ساده ای از قبیل اسهال، استفراغ، تب و دل درد دارند و برخی دیگر به دلیل ایجاد مسمومیت و عفونت های شدید حتی می تواند منجر به فوت بیمار شود.

وی ادامه داد: علایم ناشی از مصرف موادغذایی آلوده همیشه در زمان مصرف مشخص نمی شود و گاهی برخی علایم پس از ماه ها و سال ها به صورت بیماری مزمن در افراد بروز می یابد.

** راه های پیشگیری از بروز بیماری ها

حاج سیدجوادی در مورد راه های پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از مصرف موادغذایی گفت: نگهداری در یخچال، رعایت بهداشت فردی، پخت کامل موادغذایی گوشتی و تخم مرغ، جلوگیری از ورود حیوانات اهلی و به ویژه پرندگان به آشپزخانه و نگهداری مواد خام و پخته به طور جداگانه در یخچال از جمله راه های پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از مصرف موادغذایی است.

وی با بیان اینکه باکتری ها در موادغذایی خام یافت می شوند، اظهار کرد: برای پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری ها باید موادغذایی به طور کامل پخته شوند و پس از پخت نیز برای پیشگیری از بروز آلودگی مجدد، باید اصول بهداشتی و روش های صحیح نگهداری موادغذایی به درستی رعایت شود.

حاج سیدجوادی در مورد ایمنی مواد غذایی نیز گفت: همچنین بهتر است برای پیشگیری از بروز بیماری ها موادغذایی از مراکز معتبری که دارای استاندارد غذایی هستند، تامین شود.