جنگل زدائی منجر به گرمایش زمین می شود

در بحث مبارزه با تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین، تمرکز اصلی رسانه ها و جوامع بین المللی بر محدود کردن استفاده از سوخت های فسیلی و جایگزینی سوخت های سبز و تجدید پذیر است. به هر روی مطالعات جدید انجام شده در این حوزه نشان می دهد که باید توجه بیشتری به روند نابودی جنگل ها و جایگزینی زمین های جنگلی با موارد دیگر شده و تاثیر از بین رفتن جنگل ها در تغییرات اقلیمی و آب و هوائی بسیار بیشتر از آن چه تا کنون تصور می شد، است.

در پژوهش های انجام شده توسط محققان دانشگاه کرنل مشخص شد که اگر حتی مصرف سوخت های فسیلی به طور کامل متوقف شود اما روند فعلی جنگل زدایی در مناطق گرمسیری تا  سال 2100 ادامه پیدا کند، دمای جهانی به میزان 1.5 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. این موضوع در حالی است که دانشمندان اعتقاد دارند افزایش یک و نیم درجه ای هوا نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی می تواند تاثیرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد. در واقع، بسیاری از افراد در حال حاضر فکر می کنند این هدف و مبارزه با تغییرات آب و هوائی بدون در نظر گرفتن موضوع نابودی جنگل ها ممکن است غیر قابل دستیابی باشد.

ناتالی . ام . ماهووالد (Natalie M. Mahowald)  از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق گفت:« امروزه تاکید زیادی بر سیاست آب و هوا در تبدیل انرژی پایدار از سوخت های فسیلی به سوخت های تجدید پذیر وجود دارد.  این موضوع یک قدم فوق العاده مهم است اما به طرز جدی و تهدید آمیزی، ذراتی که از سوختن سوخت های فسیلی تولید می شوند و به شدت به سلامت انسان آسیب می رسانند، در خنک شدن  آب و هوا تاثیر داشته و  حذف این ذرات در واقع باعث می شود که درجه حرارت  جهانی به میزان پایین تر  از آن چه در توافق پاریس اعلام شد برسد.»

به اعتقاد این پژوهشگر، علاوه بر بحث لزوم کاهش مصرف سوخت های فسیلی، دانشمندان و سیاستمداران باید توجه بیشتری به بحث نابودی جنگل ها و تغییر کاربری این اراضی داشته باشند. جنگل هایی که بر اثر اقدامات انسانی به مزرعه و یا فضاهای سنعتی تغییر کاربری داده و تاثیر بسیار مخربی بر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین دارند.

علاوه بر این همزمان با قطع درختان جنگلی، شاهد سوزانده شدن بخش اعظمی از این چوب ها هستیم که به نوبه خود دی اکسید کربن زیادی را وارد جو می کنند. این مسئله هنگامی که زمین های جنگلی پس از تبدیل به زمین های زراعی و کاربری کشاورزی یا سایر استفاده های انسانی تبدیل می شود، مقدار زیادی از گازهای گلخانه ای دیگر مانند متان و اکسید نیتروژن در فعالیت های ناشی از آن  آزاد می شود. علاوه بر این، منطقه نابود شده جنگلی دیگر نمی تواند به عنوان یک مرکز طبیعی جذب  کربن عمل کند زیرادرختان و گیاهان جنگلی حجم زیادی از  دی اکسید کربن موجود در جو را به خود جذب می کنند.

مطالعات اخیر نشان می دهد این موضوع تاثیری حدود دو برابر بیشتر از آن چه پیش از این تصور می شد بر گرمایش زمین داشته و بسیار مهم محسوب می شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پژوهش های محیط زیست (Environmental Research Letters)  منتشر شده و در اختیار دانشمندان و محققین قرار دارد.

منبع: ibtimes