کسی که موسیقی را به خانه‌ها آورد

 امیل برلینر، مخترع بزرگ آلمانی- آمریکایی، روز 20 می 1851 در شهر هانوفر آلمان به دنیا آمد. شغل مرسوم در خانوادۀ او تجارت بود و به همین دلیل، در ابتدا قصد داشت که تاجر شود. امیل برای رسیدن به این هدف به گذراندن دوره‌های کارآموزی پرداخت اما در کنار این فعالیت، آن‌چه او را سرگرم و هیجان‌زده می‌کرد، پرداختن به اختراع‌کردن وسایل بود.

در اواسط قرن 19 یعنی زمانی که درگیری‌های میان امپراتوری پروس و فرانسه بالا گرفت، امیل برای فرار از جنگ احتمالی پیش رو، به آمریکا مهاجرت کرد. او در فروشگاهی در نیویورک به‌عنوان یک کارگر ساده شروع به کار کرد و در کنار خود، شبانه در رشته‌ی فیزیک به تحصیل پرداخت.

امیل برلینر در جریان آشنایی با علم فیزیک، به دانش و تکنولوژی صدا علاقه‌مند شد و در زمینۀ تکنولوژی تلفن و صدا شروع به مطالعه کرد.

او در نتیجۀ تحقیقات خود موفق شد که انتقال‌دهنده‌های دستگاه تلفن را ارتقاء دهد. به دلیل آن‌که برلینر در آن زمان در شرکت تلفن «بل» کار می‌کرد، این اختراع در ابتدا به نام شرکت «بل» به ثبت رسید ولی در تاریخ ۲۷ فوریه ۱۹۰۱، این ثبت اختراع از جانب دادگاه رسمی در آمریکا لغو شد و امتیاز آن‌ به امیل برلینر بازگشت.

امیل برلینر در سال ۱۸۸۳ به شهر واشینگتن رفت تا مؤسسه‌ تحقیقاتی شخصی خودش را تأسیس کند. او از سال 1886 در آزمایشگاه خود شروع به تحقیق در مورد روش‌های مختلف ضبط صدا کرد و در سال 1887 بود که اولین پتنت خود به نام «گرامافون» را به ثبت رساند.

گرامافون، دستگاهی که امیل برلینر مخترع آن است، تحولی عظیم در دنیای ضبط و پخش صدا به‌وجود آورد. برلینر بعد از آن‌که این اختراع را به ثبت رساند، شرکتی تأسیس کرد که در آن دستگاه‌های ضبط و پخش صدا تولید می‌کرد. او با راه‌اندازی این شرکت و تولید گرامافون، این دستگاه را به مدت یک قرن به پرکاربردترین دستگاه ضبط و پخش صدا در جهان تبدیل کرد.

در اواخر دوره سلطنت ناصرالدین‌شاه دستگاه گرامافون وارد ایران شد. گرامافون را در آن زمان دستگاه «حافظ الصوت» یا «حبس الصوت» می‌نامیدند.

باید دانست که با وجود این‌که امروزه، دستگاه‌های گرامافون بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر از نمونه‌های اولیه خود هستند، اما آن‌چه امیل برلینر اختراع کرد، پایه و اساس اصول ساختاری همین دستگاه‌های امروزی است.

امیل برلینر در روز ۳ آگوست ۱۹۲۹ یعنی درست 88 سال پیش در چنین روزی در شهر واشنگتن دی سی در حالی‌که ۷۸ سال داشت، از دنیا رفت.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا