میدان توسعه علم و فرهنگ استفاده از کالای ایرانی

 به طوریکه این نمایشگاه در کنار توسعه اقتصاد داخلی کشور در بخش تجهیزات آزمایشگاهی، فرهنگ‌سازی خرید تولیدات داخلی را هم نهادینه می‌کند.

کشور ما که جزء کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود با پدیده‌ای مواجه است که خرید کالای خارجی به کالای داخلی ترجیح داده می‌شود و این مساله به زیان کشور است زیرا عدم وجود بازار برای کالای داخلی، انگیزه محققان شرکت‌های دانش‌بنیان را برای تولید محصولات کاهش می‌دهد و در نتیجه پیشرفت کشور در حوزه تولید دانش‌بنیان مختل می‌شود در حالیکه امروزه اقتصاد دانش‌بنیان امری حیاتی برای کشورها به شمار می‌رود و عدم فعالیت در این حوزه توسعه کشورها را با مشکل مواجه می‌کند.

با توجه به اینکه دانشگاه‌ها مبداء اصلی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و برای تولید محصولات دانش‌بنیان نیز نیاز به تجهیزات دارند می‌توان گفت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل یک سنگ محک و فرصتی برای الگوسازی ساخت اقلام مورد نیاز کشور و خرید تولیدات داخلی به شمار می‌رود به تعبیری می‌توان گفت یک رابطه دو طرفه صورت می‌گیرد که شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیزاتی را تولید می‌کنند و دانشگاه‌ها که خود از همین شرکت‌های دانش‌بنیان هستند از این تجهیزات استفاده می‌کنند.

نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل  که مصداق تحقق تولید دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های پیشرفته است محل عرضه تولیدات دانش فنی اساتید دانشگاه‌هاست که تولیدات خود را عرضه کردند و خریداران هم از بین همین اعضای هیأت علمی هستند که کاربران این تجهیزات به شمار می‌روند یعنی در این نمایشگاه این دو قشر فرهیخته با یک زبان مفاهمه به هم نزدیک شده‌اند تا محصولات خود را تولید کنند و بازار پرکششی به وجود آمده که استقبال اعضای هیأت علمی را به همراه داشته است.

با توجه به اینکه اگر تولید داخل صورت نگیرد کاربران از برندهای خارجی استفاده می‌کنند، نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل این باور و توانمندی را در بین دانشگاهیان به وجود آورده که می‌توانند از استفاده مردم ایران از برند خارجی جلوگیری کنند و به نوعی این تفکر آن‌ها تبلور ما می‌توانیم است. به طوریکه از لحاظ فرهنگ‌سازی و موضوعی که دانشگاهیان با همکاران خودشان بتوانند کار کنند این اعتماد متقابل هم به وجود آمده است.

این نمایشگاه علاوه بر آنکه یک پدیده علمی است یک پدیده فرهنگی و اجتماعی مهم به شمار می‌رود به طوریکه این نمایشگاه در کنار توسعه اقتصاد داخلی کشور در بخش تجهیزات آزمایشگاهی دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی خرید از داخل را هم ایجاد می‌کند.

مزیت دیگر این نمایشگاه نیز توجه به موضوع استانداردسازی و کیفیت تولید داخلی است که محققان و تولید کنندگان را به این سمت تشویق کرده است. توسعه بازارهای بین‌المللی نیز از طریق این نمایشگاه محقق شده است به طوریکه پس از افتتاح نمایشگاه، یک هیأت از دانشگاه‌های عراق و عمان در نمایشگاه حضور داشتند.

بحث کیفیت‌بخشی نمایشگاه نیز به صورتی است که حوزه‌های دیگر نظیر بخش تجهیزات پزشکی، صنعت، نفت و گاز و پتروشیمی و حتی حوزه‌های دیگر مانند سوغات و صنایع دستی استان‌ها نیز به این اعتماد به نفس رسیده‌اند که می‌توانند تولید داخل را به منصه ظهور برسانند.

اگر بخواهیم نیم‌نگاهی هم به تحریم داشته باشیم باید به این موضوع توجه کنیم که برداشتن سطح تحریم از نگاه خوشبینانه ما را غافل نکند که دوباره به اتکاء‌ نفت از تولید داخل کم توجه شویم زیرا فرمایش مقام معظم رهبری نیز همین بوده است که از خام فروشی و صادرات بی‌جا پرهیز کنیم و برنامه دولت هم همین است.

فرهنگسازی برای خرید داخل با شعار ما می‌توانیم در این نمایشگاه محقق شده و این الگو با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه می‌یابد.

 

اسماعیل قادری‌فر/ کارشناس علمی و مدیركل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا