طراحی نخستین دستگاه ام آر آی متحرک در جهان

برخی از مواقع برای نجات بیماران سکته مغزی در حالی بیمار به بیمارستان منتقل می شود، وجود یک دستگاه ام آر آی حیاتی است . تقریبا اکثر بیمارستان های متوسط و بزرگ جهان به این دستگاه مجهز بوده و  به طور معمول برای بیماران عادی گرفتن ام آر ای مشکل شایعی نیست اما تکنسین های مراقبت های ویژه در اورژانس های پزشکی در تلاش برای تشخیص سکته مغزی با بیشترین سرعت هستند و این مساله نیازمند دستگاه ام آر آی ویژه است .

محققان دانشگاه ویکتوریای نیوزیلند (Victoria University) واقع در ولینگتون (Wellington) به تازگی دستگاه ام آر آیی طراحی کرده اند که قابل حمل و نقل است . مهمترین انگیزه این پژوهشگران کمک به بیمارانی است که نیازمند این دستگاه هستند و استفاده از این دستگاه به حفظ جانشان کمک می کند . قابل ذکر است که این دستگاه هنوز شکل واقعی به خود نگرفته و تنها در مرحله طراحی فن آوری کامپیوتری (Computer Aided Design) قرار دارد .

دستگاهی که این محققان طراحی کرده اند ، دارای چرخ عقب نبوده تا همانند دستگاه های چرخدار بتواند به حرکت درآید . این دستگاه به اندازه ای کوچک است که می تواند بر روی چرخ باربری تخت قرار گیرد و به این صورت حرکت کند . طرح کلی این دستگاه شامل یک اسکنر تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ( Magnetic Resonance Imaging scanner ) بوده که درون یک محفظه قابل حمل خنک کننده ، قرار گرفته است .

نیکول مارشال (  Nicole Marshall) از دانشجویان طراح این دستگاه در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این ابتکار جدید  می گوید : غیر از این که این دستگاه ام آر آی متحرک است ، به گونه ای طراحی شده که در شرایط اضطراری در کنار یک آمبولانس استاندارد مورد استفاده قرار گرفته و در طول مسیر رسیدن به بیمارستان ، برای اسکن بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند به کار رود .

او در ادامه توضیح می دهد : احتمال بیشتری برای نجات برخی از افراد که دچار سکته مغزی می شوند وجود دارد در صورتی که در مسیر رسیدن به بیمارستان اسکن مغزی از آن ها گرفته شود . در این صورت پزشگان سریع تر  و بهتر می توانند برای درمان و بهبودی این بیماران تلاش کنند .

لازم به ذکر است که طراحی این دستگاه نتیجه همکاری محققان و دانشجویان موسسه تحقیقات رابینسون ویکتوریا (Victoria’s Robinson Research Institute) و دانشکده طراحی و معماری دانشگاه ویکتوریای ولینگتون است .

یکی از مهمترین نکاتی که در فرآیند طراحی این دستگاه در نظر گرفته شده  ، قابل حمل بودن آن در حالی است که کاربری دستگاه برای تکنسین های مراقبت های ویژه اورژانس و همچنین بیماران آسان و راحت باشد . این دستگاه به گونه ایست که به طور مستقیم به برانکارد بیمار وصل شده و به همراه آن حمل می شود و به کار خود ادامه می دهد .

رابرت اسلید (Robert Slade) کارشناس MRI در موسسه تحقیقات رابینسون ویکتوریا می گوید : پژوهشگران از یک متخصص برق یخچال کمک گرفتند و بخش خنک کننده دستگاه ام آر آی را طراحی کرده اند . در این بخش از مخلوط سرما زا و یا مایع خنک کننده گاز هلیوم برای خنک کردن آهنربای داخلی اسکنر دستگاه استفاده شده است .

قابل ذکر است که پس از هماهنگی با متخصصان پزشکی و اطمینان پیدا کردن از کاربری درست دستگاه و پاسخگو بودن آن به نیازهای کارشناسان اورژانس و بیماران ، پژوهشگران امیدوارند که با یک شرکت تولیدی چینی برای تولید یک نمونه از این دستگاه به توافق برسند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا