ایجاد بسترهای اقتصادی در کنار حمایت های مستقیم از شرکت های دانش بنیان

دکتر کامران ندری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر ضرورت تجاری سازی دانش برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در کشور، گفت: وقتی صحبت از اقتصاد دانش بنیان می شود، به صورت خاص به معنی آن است که صنعت ما می بایست مبتنی بر دانش و آخرین فناوری های پیشرفته باشد که از طریق ایجاد و حمایت از شرکت های دانش بنیان، می توان به این هدف دست یافت.

وی افزود: اما معنای عمومی تر اقتصاد دانش بنیان آن است که همه سیستم مدیریتی کشور مبتنی بر دانش و پیشرفت های علمی باشد. بنابراین وقتی صحبت از اقتصاد دانش بنیان می شود، منظور این نیست که تمام تمرکز ما بر شرکت های دانش بنیان باشد بلکه باید اقتصاد در تمام زمینه ها بر مبنای دانش و دستاوردهای علمی در حوزه های مختلف باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما نتوانیم دانش را تجاری کنیم و از آن در جهت تولید و افزایش رفاه مردم استفاده کنیم، ایجاد شرکت های دانش بنیان صرفا به ارتقای سطح دانش کمک می کند بدون اینکه تحولی در اقتصاد کشور به وجود بیاورد. کسب دانش به خودی خود بسیار مهم است اما اینکه بلد باشیم چگونه از آن استفاده کنیم و تاثیر آن را بر زندگی روزمره مردم ببینیم، به مراتب مهم تر است. بنابراین کسب دانش به تنهایی کفایت نمی کند و می بایست به دنبال تجاری سازی آن هم باشیم.

ندری تصریح کرد: با توجه به حمایت هایی که از شرکت های دانش بنیان پیش بینی شده، طبیعی است که تقاضا برای دانش بنیان شدن افزایش پیدا کند. بالاخره امکاناتی توسط دولت فراهم شده و عده ای هم می خواهند از این امکانات استفاده کنند. اما اینکه برای استفاده از این امکانات چه شرایطی باید در نظر گرفته شود و چگونه افراد صاحب صلاحیت که می توانند از این امکانات به نحو احسن استفاده کنند، شناسایی شوند، مساله ای بسیار جدی است.

صنعت ما می بایست مبتنی بر دانش و آخرین فناوری های پیشرفته باشد که از طریق ایجاد و حمایت از شرکت های دانش بنیان، می توان به این هدف دست یافت

وی متذکر شد: به نظر من، کسانی که این امکانات را فراهم می کنند باید به دنبال این باشند که علاوه بر ارایه امکانات و تسهیلات، چگونه می توان از آن در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور بهره برد نه صرفا ایجاد شرکت های دانش بنیان. باید برای تجاری سازی دانش انباشته شده در این شرکت ها هم برنامه ریزی شود. اگر این موضوع تحقق نیابد، ما کشوری خواهیم داشت با تعداد زیادی شرکت دانش بنیان که با اقتصاد دانش بنیان فاصله بسیاری دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در پایان یادآور شد: باید در زمینه های مختلف بسترسازی شود تا این شرکت ها بتوانند به فعالیت موثر بپردازند. از جمله اینکه ما به یک نظام مالیاتی مناسب نیاز داریم که انگیزه لازم را برای فعالان اقتصادی به ویژه شرکت های نوپا فراهم کند. همچنین ما به یک نظام بانکی مناسب نیاز داریم تا از این ایده ها حمایت کند و منابع مالی لازم را در اختیار آنها قرار دهد. به یک نظام بیمه ای مناسب هم نیاز داریم که اگر این شرکت ها با مشکلاتی مواجه شدند، آنها را از بحران های احتمالی با کمترین صدمه و لطمه بیرون بیاورد. طبعا اگر این بسترها فراهم نباشد، صرف حمایت مستقیم از این شرکت ها کفایت نمی کند.           

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا