دانه گیاهی اسفرزه همیار روزه داران

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، پروین معشوری، کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه دانه های اسفرزه دارای روغن ثابت، پروتئین و املاح معدنی می باشد ، اظهارداشت : وقتی دانه های این گیاه دارویی در آب قرارمی گیرد پوسته خارجی اپیدرم متورم می شود و تولید یک لایه موسیلاژی در اطراف هسته می نماید و از این رو آن را در درمان های مختلف به کار می برند و خاصیت ملینی خوبی دارد.

معشوری افزود: اسفرزه دانه بسیار سختی دارد که تقریبا در غالب مناطق دنیا می روید و در ردیف مفیدترین، موثرترین و بی ضررترین و در عین حال ملایم ترین ملینهای گیاهی است که از قرنها پیش برای لینت مزاج تجویز شده است ولی تحقیقات جدید نشان می دهد که دانه های اسپرزه برای کاهش کلسترول و قند خون نیز موثر است.

وی اظهار داشت : دانه های معجزه بخش این گیاه دارویی در مدت 12 هفته 5 درصد کلسترول را کاهش می دهد و همچنین در مورد کاهش درد و رفع خارش بیماریهای کولون و رکتوم و قطع خونریزی بواسیر نیز مفید است.

معشوری ادامه داد: در حدود 30 درصد پوشش دانه اسپرزه را یک ماده جاذب آب تشکیل می‌دهد که موسیلاژ نامیده می شود و پس از خیس شدن و جذب آب، هاله ای از ژلاتین دور آن را می گیرد و لعاب می‌دهد و هر دانه 10 برابر حجم خودش متورم می‌شود و این لعاب است که منشای شفابخشی آن در موارد یبوست می‌باشد.

وی درخصوص نحوه مصرف این گیاه داروئی گفت: نحوه استفاده این دانه ها شامل یک قاشق مرباخوری 3 بار در روز و هر بار دو لیوان آب است که اثر محسوسی در تخلیه و رفع یبوست دارد.

معشوری بیان کرد: از دیدگاه حکمای طب سنتی ایران طبیعت اسفرزه سرد و تر بوده موجب تسکین حرارت و تشنگی می شود و برای تبهای گرم، غلیان خون و ناراحتی و خشونت سینه و حلق و زبان و سردرد و زخم روده و رفع یبوست روده ها که منشای آن علل صفراوی یا عوارض حاصله از خوردن داروهای گرم است بسیار مفید می باشد. در تمام موارد فوق لعاب آن به تنهایی و یا مخلوط با روغن بادام شیرین خورده می شود.

برای استفاده خارجی ضماد لعاب اسفرزه مخلوط با سرکه و روغن گلسرخ برای تسکین درد مفاصل، ضماد کوبیده آن با گلاب برای تسکین سردرد و یا روغن بنفشه برای تسکین سردردهای گرم و رفع خشکی دماغ و اعصاب مفید است و همچنین برای رشد و نرم کردن مو و پیشگیری از دو تا شدن تارهای مو(اصطلاحاً موخوره) بسیار مفید است در مورد که برای اینکارباید مالیدن ضماد چند روز پی در پی تکرار شود.

وی درخصوص دیگر خواص این گیاه دارویی تصریح کرد: از جمله خواص درمانی دیگر اسفرزه می توان به رفع گرفتگی صدا از گرمی و حرارت بدن، کاهش درد و رفع خارش و قطع خونریزی بواسیر، رفع خارش زنانه با خیسانده آن با عناب و خوردن درصبح ناشتا، دفع سنگ کیسه صفرا با 20گرم جوشانده آن در یک لیوان آب و مداومت در خوردن آن در 4 روز، افزایش اشتها با مخلوط خاکشیر و تخم ریحان، رفع گلودرد با قرقره لعاب آن و رفع برفک و سوختگی و طاول و زخمهای دهان با نگهداشتن لعاب آن در دهان، تسکین سردرد با مخلوط گل ختمی کوبیده شده با لعاب آن و گذاشتن بر پیشانی سردردی که از آفتاب باشد ، اشاره کرد.

این کارشناس طب گیاهی درخصوص دیگر خواصی که از اسفرزه گزارش شده بیان کرد: ضد باکتری، ضد سرطان، ضد تب، آلرژی زا، ملیّن و مسهل ، هضم کننده، ادرارآور، نفخ زا، محافظ کبد، کاهش دهنده‌ کلسترول، کاهش دهنده‌ قند خون، پایین آورنده‌ پر فشاری خون، قابض، کاهش دهنده‌ اسید اوریک.
وی به نکات احتیاط آمیز در مصرف اسفرزه تأکید کردو گفت:باید دقت کرد که حتماً اسفرزه با آب فراوان خورده شود، در غیر این صورت آب مدفوع توسط اسفرزه در روده ها کاملا جذب می شود و برعکس انتظار، خروج مدفوع سخت شده و ایجاد یبوست می کند.
وی تاکید کرد: بهتر است زنان باردار ازخوردن اسفرزه برای ملین پرهیز کرده و برای رفع یبوست از سایر خوراکی‌های غنی از فیبر و الیاف گیاهی مانند میوه، سبزی‌، دانه‌های غلات، نان سبوس دار و … استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا