پروژه اکتشافی روسیه و اتحادیه اروپا در مریخ

در سال های اخیر کشورهای مختلفی در تلاش برای بررسی و کاووش مریخ بوده و اقدامات مهمی نیز در این زمینه انجام شده است . به تازگی و در آخرین دستاوردهای اکتشافی در این حوزه اعلام شد که سازمان فضائی روسیه در نظر دارد با اختصاص بودجه ای در حدود 776 میلیون روبل برابر با 15 میلیون دلار ، خود را برای اجرای پروژه اکتشاف مریخ موسوم به اکسو مارس ExoMars آماده کند . بر اساس اطلاعات منتشر شده ، این پروژه با مشارکت و همکاری آژانس فضائی اتحادیه اروپا انجام خواهد شد .

بر اساس جزئیات منتشر شده در گزارش رسمی آژانس فضائی روسیه ، این پروژه در سال جاری میلادی آغاز شده و از میزان اعتبار اعلام شده ، مبلغ 4 میلیون و 600 هزار دلار آن امسال هزینه شده و مابقی به میزان 10 میلیون و 300 هزار دلار ، برای سال 2016 اختصاص داده خواهد شد .

فضاپیمای اکتشافی ExoMars قرار است به وسیله یک راکت ماهواره بر پروتون – ام  Proton-M از پایگاه فضائی بایکونور به ماموریت اعزام شود و زمان اعلام شده برای انجام این ماموریت نیز ماه ژانویه سال 2016 میلادی اعلام شده است . بر این اساس ؛ فضا پیمای فوق در اکتبر سال 2016 ( برابر با آبان ماه 1395 خورشیدی ) به مریخ رسیده و بر سطح آن فرود می آید . ماموریت اصلی این کاووشکر ، ترسیم نقشه جامعی از میزان گاز متان در سطح مریخ و بررسی سایر گازهای موجود در سطح این سیاره است . این موضوع پیش زمینه ای برای یافتن محل مناسبی جهت فرود آمدن و آغاز به کار مریخ نورد طراحی شده در این پروژه بوده و هدف نهائی این ماموریت ، جستجوی وجود هر نوع علائم احتمالی  زیستی ، نشانه های احتمالی حیات در مریخ  ، مطالعه سطح این سیاره و محیط زیست آن و مشخص کردن وجود آب و مواد شیمیائی ساختار این سیاره است .

در خاتمه لازم به توضیح است که قرارداد همکاری مشترک بین آژانس فضائی اتحادیه اروپا و آژانس فضائی روسیه در زمینه اکتشاف مریخ ، در ماه گذشته نهائی شده و به امضای طرفین رسیده است .