کشف سکونتگاه 50 هزار ساله در استرالیا

محققان استرالیایی موفق به پیدا کردن یک غار در ساحل صخره ای جزیره بارو، واقع در سواحل شمال غربی استرالیا، شدند که شواهدی از سکونتگاه انسانی را در بر دارد. باستان شناسان در این غار مدارکی همچون زغال چوب، بقایای جانوران شکار شده زمینی و دریایی و دیگر مصنوعاتی که قدمت آن ها به پنجاه هزار سال پیش می رسد، را پیدا کردند.

پژوهشگران دانشگاه هایی چون؛ دانشگاه استرالیای غربی، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه آدلاید، دانشگاه وایکاتو و دانشگاه آکسفورد، بر اساس شواهدی که به دست آورده اند، معتقدند این غار بین پنجاه هزار سال تا سی هزار سال پیش، به عنوان یک پناهگاه برای شکار، مورد استفاده قرار گرفته بود و پس از آن در حدود ده هزار سال پیش، محلی برای سکونت یک گروه خانوادگی بوده است. سپس این غار در حدود هفت هزار سال پیش احتمالا به دلیل افزایش سطح آب دریا از سرزمین اصلی خود استرالیا جدا شده بود و بدون اینکه کسی آن را برای سکونت مورد استفاده قرار دهد، رها شده بود.

این غار باستانی بین پنجاه هزار سال تا سی هزار سال پیش، به عنوان یک پناهگاه برای شکار، مورد استفاده قرار گرفته بود و پس از آن در حدود ده هزار سال پیش، محلی برای سکونت یک گروه خانوادگی بوده است. سپس در حدود هفت هزار سال پیش احتمالا به دلیل افزایش سطح آب دریا از سرزمین اصلی خود استرالیا جدا شده بود و بدون اینکه کسی آن را برای سکونت مورد استفاده قرار دهد، رها شده بود.

پیتر وث از باستان شناسان استرالیایی که سرپرستی تیم پژوهشی و تحقیقاتی باستان شناسان را در این پروژه بر عهده داشته، در این رابطه می گوید: این تعیین قدمت و تاریخ گذاری در رابطه با پناهگاه شکار و یا سکونتگاه، حداقل به 47 هزار سال پیش باز می گردد. وجود تاریخ قدیمی تر نیز برای این سکونتگاه محتمل است.

محققان همچنین اعلام کردند این سایت دارای یک پیشینه طولانی رژیم غذایی مبتنی بر مصرف جانوران سرزمین استرالیا است. پیتر وث در ادامه سخنانش گفت: جزیره بارو پیشینه ای غنی از آثار باستانی، ابزار جمع آوری و شکار جانوران دریایی و زمینی در اختیار ما قرار داد و آثار آب و هوایی نشان می دهد که پیش از این، صحرای ساحلی مذکور در آب های دریا غرق شده بود.

او همچنین اعلام کرد: به طور ویژه در شمال غرب جزیره بارو، پناهگاه ها، اتاق ها و غارهای سنگی وجود داشته که آثار و مدارک آن ها به خوبی حفظ شده اند. ما تلاش کردیم تا در یک تصویر این تطبیق فوق العاده را نشان دهیم . می توان گفت که این مدارک و شواهد اولین مدارک از نخستین استرالیایی هایی است که در خط ساحلی این کشور زندگی می کرده اند.

 

منبع: theguardian

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا