گوشی های همراه مجهز به سیستم اخطار زلزله

برای ایمن ساختن و مجهز کردن این کشورها به سیستم های پیشرفته روز، کنسرسیومی از موسسات تحقیقاتی در آمریکا اقدام به ابداع سیستم اعلام خطر در زمان های ابتدایی زلزله برای گوشی های هوشمند کرده است. سیستمی که توانایی شناسایی زلزله و ارسال هشدار به گوشی های هوشمند شهروندان را دارد.

به گفته محققان در سازمان زمین شناسی آمریکا، گیرنده GPS در گوشی های هوشمند توانایی شناسایی جا به جایی های به وجود آمده ناشی از حرکت گسل ها در یک زلزله بزرگ را دارد.

این سیستم هوشمند از شبکه ای شامل گوشی های هوشمند یک منطقه که می تواند داده های لازم مثل مقیاس و مقدار جا به جایی های زمین را محاسبه کرده و هشدار لازم را به مناطق مجاور یا سایر مناطقی که امواج زلزله به آنها خواهد رسید مخابره کند تشکیل شده است. حتی اگر کمتر از 5000 نفر از شهروندان یک منطقه در این پروژه مشارکت کنند اطلاعات و داده های بدست آمده از گوشی های هوشمند آنها برای ارزیابی پارامتر های زلزله کافی است.

البته هنوز سیستم های پیشرفته از عملکرد بهتری نسبت به این سیستم هوشمند برخوردار هستند برای مثال سیستم مورد بحث تنها قابلیت شناسایی زلزله های بیشتر از 7 ریشتر را دارا بوده و توانایی شناسایی زلزله هایی که کمتر از 7 ریشتر بوده و می توانند همچنان کشنده باشند را ندارد.

به گفته منابع آمریکایی قرار است سیستم مورد نظر در مرز های ساحلی شیلی مورد آزمایش قرار بگیرد و دانشگاه هایی از قبیل کلتک , هیوستن , کارنگی ملون و همچنین سازمان فضایی ناسا در تحقیقات این پروژه  شرکت خواهند داشت.