معرفی چهره‌های مطرح نجوم روسیه

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، این منجمان و کیهان‌شناسان به کشفیات مهمی در رشته‌های مختلف نجوم دست یافته‌اند که ما در اینجا به معرفی برخی از این دانشمندان بزرگ و اکتشافات آنها خواهیم پرداخت:

ویتالی لازاریویچ گینزبرگ

ویتالی لازاریویچ گینزبورگ (۴ اکتبر ۱۹۱۶ – ۸ نوامبر ۲۰۰۹) فیزیکدان روسی بود. او فیزیکدان نظری، فعال در فیزیک نجومی، برنده جایزه نوبل، عضو آکادمی علوم روسیه و یکی از پدران بمب هیدروژنی اتحاد جماهیر شوروی بود. او جانشین ایگور تام بود. در سال ۲۰۰۳ برای کمک‌های پیشگام به تئوری ابررسانایی و ابرشاره جایزه نوبل فیزیک به او اعطا شد.

جرج گاموف

جرج گاموف فیزیکدان تجربی روسی بود. او واپاشی آلفا را در تونل‌زنی کوانتومی کشف کرد و در زمینهٔ واپاشی رادیواکتیو هسته‌های اتمی، مهبانگ و ژنتیک فعالیت داشت. همچنین او کتاب‌هایی به زبان ساده درباره فیزیک و ریاضیات نوشت.

در ۱ آوریل ۱۹۴۸ (میلادی) گاموف یک مقاله مهم در کیهانشناسی در مجله فیزیکال ریویو منتشر کرد که به تئوری آلفر-بته-گاموف معروف است. او در این مقاله اشاره تقریبی به تابش زمینه کیهانی کرد.

الکسی فریدمان

الکسی فریدمان (۱۷ فوریهٔ ۱۹۴۰_ ۲۹ اکتبر ۲۰۱۰) یک دانشمند اهل روسیه بود.

او نظریه حلقه‌های سیاره‌ای را ایجاد کرد و همچنین وجود قمرهای کوچک اورانوس که بعدا کشف شد را پیش‌بینی کرد.

وی همچنین نظریه هیدرودینامیکی ساختار مارپیچی کهکشان‌ها را توسعه داد. فریدمن در موسسه ستاره شناسی آکادمی علوم روسیه( INASAN ) و دانشگاه فیزیک و فناوری مسکو و دانشگاه دولتی مسکو کار کرده است.

نیکلای استپانوویچ چرنیخ

(۶ اکتبر ۱۹۳۱ _  می ۲۶، ۲۰۰۴) ستاره‌شناس اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و روسیه بود.

این ستاره شناس با کشف صدها سیارک کمک شایانی به علم نجوم کرده است.

ویکتور هامبارتسومیان

ویکتور هامبارتسومیان (۱۸ نوامبر ۱۹۹۶ – ۱۲ اوت ۱۹۰۸) از دانشمندان ارمنستان شوروی بود. او یکی از بنیان‌گذاران اخترفیزیک نظری به‌شمار می‌آید. او در زمینه فیزیک ستاره‌ها و سحابی‌ها، اخترشناسی ستاره‌ای، پویایی‌شناسی سامانه‌های ستاره‌ای، و کیهان‌زایی ستاره‌ها و کهکشان‌ها پژوهش می‌کرد.

تاتئوس آقکیان

تاتئوس آقکیان (۱۲ مهٔ ۱۹۱۳ – ۱۶ ژانویه ۲۰۰۶) یک دانشمند در زمینه اخترشناسی اهل ارمنستان بود.

او یکی از پیشگامان عرصه نجوم در روسیه و جهان بوده و موفق به کشف دو توالی تکاملی سیستم های ستاره ای شده است.

بنیامین مارکاریان

بنیامین یقیشه‌ای مارکاریان ( ۲۹ نوامبر ۱۹۱۳ – ۲۹ سپتامبر ۱۹۸۵) یک اخترفیزیک ‌دان اهل ارمنستان بود.

او کشف کرد که یک رشته از کهکشان‌ها دارای مسیر حرکت مشترک هستند.

میخاییل لومونسف

میخاییل واسیلویچ لومونسف، (۱۹ نوامبر ۱۷۱۱- ۱۵ آوریل ۱۷۶۵) یک نویسنده، علامه و دانشمند روسی بوده ‌است.

وی همکاری‌های بسیاری در ادبیات، آموزش و پرورش و دانش داشته ‌است. در میان یافته‌های وی جو ناهید نیز قرار دارد. حوزه‌هایی که وی در آن کار کرده شامل، دانش طبیعت، شیمی، فیزیک، معدن‌شناسی، تاریخ، هنر، فلسفه و ابزارهای اپتیک می‌باشد.

آندره لینده

آندره لینده (زاده ۲ مارس ۱۹۴۸) یک فیزیک‌دان و کیهان‌شناس در زمینه فیزیک نظری و کیهان‌شناسی اهل روسیه-ایالات متحده آمریکا است.

لینده یکی از نویسندگان اصلی تورم کیهانی، تورم ابدی و فرضیه چند جهانی است.

نیکلای کارداشف

نیکلای سمیانوویچ  زاده ۲۵ آوریل ۱۹۳۲ برابر با ۵ اردیبهشت ۱۳۱۱ در مسکو) دانشمند اخترفیزیکدان روسی، مدیر مرکز پژوهش‌های کیهانی روسیه و برنده دو دوره جوایز دولتی شوروی است.

علاوه بر پژوهش‌های اخترفیزیکی، وی یکی از پژوهشگران بنام در زمینهٔ جستجوی تمدن‌های هوشمند فرازمینی محسوب می‌شود، و نظریه «مقیاس کارداشف» برای طبقه‌بندی تمدن‌های هوشمند از جمله کارهای شناخته‌شده او است.

ویکتور سافرونوف

ویکتور سافرونوف (۱۱ اکتبر ۱۹۱۷ – ۱۸ سپتامبر ۱۹۹۹) یک ستاره‌شناس اهل اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بود. او مدل سحابی کم‌چگالی تشکیل سیارات را ارائه کرد که مدلی است از چگونگی شکل‌گیری سیاره‌ها از یک دیسک گاز و غبار در پیرامون خورشید است.

نظریه خرده‌ سیاره او مقبولیت عام یافته است. سیارک ۳۶۱۵ نیز به نام او نامیده شده‌است.

رشید سونیایف

رشید سونیایف (زاده ۱ مارس ۱۹۴۳) یک دانشمند در زمینه ستاره‌شناسی اهل روسیه است. وی برنده جوایزی همچون جایزه کرافورد شده است.

او همچنین از سال 1996  مدیر موسسه فیزیک نجومی ماکس پلانک در گارچینگ آلمان بوده است.   

نیکلای شاکورا

نیکلای شاکورا (زاده ۱۹۴۵) یک فیزیک ‌دان و ستاره‌شناس اهل روسیه است.

او متخصص در نظریه‌های "دوتایی پرتو ایکس" و "قرص برافزایشی"  و از همکاران رشید سونیایف بوده است.

یاکوف زلدوویچ

یاکوف بوریسوویچ زلدوویچ (۸ مارس ۱۹۱۴ در مینسک، امپراتوری روسیه –۲ دسامبر ۱۹۸۷) از دانشمندان پرکار اتحاد شوروی بود که در بلاروس به دنیا آمد. او نقش مهمی در توسعه سلاح‌های هسته‌ای شوروی داشت و همچنین خدمات علمی در زمینه جذب سطحی، کاتالیز، امواج شوک، فیزیک هسته‌ای، فیزیک ذرات بنیادی، اخترفیزیک، کیهان‌شناسی فیزیکی و نسبیت عام ارائه داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا