تسریع بهبودی سکته مغزی با تمرینات بدنی و ذهنی

پژوهش های جدید نشان می دهد که ترکیبی از تمرین های ذهنی و فیزیوتراپی می تواند در درمان و بهبودی افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، مفید واقع شود .

در حقیقت تمرینات ذهنی به عنوان محرک شبیه سازی (motor imagery) شناخته می شود و تکرار ذهنی یک محرک حرکتی بدون حرکت آشکار است . فیزیوتراپی نیز  شیوه‌ای از درمان بیماری‌ ها و اختلالات عصبی- ماهیچه‌ای- اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی ، جریان‌های الکتریکی ، مانورهای دستی ، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است

قابل ذکر است که سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خون رسانی به قسمتی از بافت مغز بوده که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن بخش از بافت مغز است . در واقع اگر خون رسانی به بخشی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود ٬ این بخش از مغز دیگر نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را ادامه دهد . به این وضعیت ایجاد شده سکته مغزی گفته می شود . عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده کامل و یا حتی مرگ را در بر می گیرد . بر اساس آمار جهانی ، سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان به حساب می آید .

اندرو باتر (Andrew Butler) از دانشگاه ایالتی جورجیای (Georgia State University) ایالات متحده امریکا در این رابطه چنین توضیح می دهد : هنگامی که فردی دچار سکته مغزی می شود ، سلول های مغزی آن فرد ،  آسیب شدیدی می بینند و زمان زیادی لازم است تا سلول های عصبی ترمیم شده و تکثیر شوند . در این حالت می توان درمان خاصی را برای وفق دادن مغز به کار برد و یا در درمان سلول های عصبی جدید به کار گرفته شود تا فرد دوباره بتواند حرکت کند .

او در ادامه اظهار داشت : یکی از روش های درمانی فیزیوتراپی شدید است اما برخی از افرادی که دچار سکته مغزی شده اند هیچ گونه حرکتی نمی توانند داشته باشند تا فیزیوتراپی بر آنها اثر داشته و وضعیتشان را بهبود بخشد. با توجه به پژوهش هایی که ما انجام داده ایم ، در این حالت اگر فرد فقط در مورد حرکت کردن فکر کند باعث می شود تا سلول های عصبی آن به سراسر بخشی که سلول های عصبی اش در مغز از بین رفته منتقل می کند .

باتر تاکید کرد ، ما تمرین های ذهنی را به عنوان یک فعالیت اولیه برای تمرین های فیزیکی مورد استفاده قرار می دهیم . همانگونه که افراد در فیزیوتراپی و در امتداد تمرین های حرکتی ، توانبخشی خود را به دست می آورند ، می توان در درمان ، از تمرین ذهنی و سپس فیزیوتراپی استفاده که در نتیجه پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت و منجر به تغییر رفتاری و بهبود حرکت اعضای آنها می شود .

گفتنی است پژوهشگران در این پژوهش ها هفده جوان سالم و 13 نفر بازمانده از سکته مغزی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند . شرکت کنندگان سکته مغزی در دو گروه متفاوت مورد توان بخشی قرار گرفتند ، گروهی از این افراد که تنها تحت درمان تمرین های ذهنی قرار گرفته و گروهی که هر دو تمرین ذهنی و فیزیوتراپی را دنبال می کردند . شرکت کنندگان سکته مغزی درمان خود را پس از سکته مغزی بین 14 تا 51 روز دریافت کردند و در کل 60 ساعت توانبخشی را پشت سر گذاشتند. نتایج نشان می دهد که ترکیب تمرین های ذهنی و فیزیوتراپی در درمان بازماندگان سکته مغزی بسیار موثر تر بوده و افراد با این روش به بهبودی بیشتری دست پیدا می کنند .

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Frontiers in Human Neuroscience به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا