استفاده از ابزارهای خاص برای دور زدن سازمان های دولتی

به گزارش ایران استارت آپ و به نقل ازنیویورک تایمز،  این نشریه نخستین بار به گزارش وجود این مساله پرداخته و از آن تحت عنوان “توپ خاکستری” یاد نموده است. در این روش از داده های برنامه اوبر و سایر روش ها برای شناسایی و اجتناب از ارائه خدمات به ناظران شهری که به رزرو بلیط یا شناسایی رانندگان متخلف در شهرهایی با ممنوعیت حضور اوبر پرداخته استفاده شده است. شرکت اوبر در نشست مطبوعاتی روز جمعه ۵ فروردین ۹۶ این مساله را تایید نموده است.

گزارش نشریه به این نکته اشاره کرده که برای مثال درخواست های کرایه خودرو از نزدیکی یک سازمان قضایی- قانونی شهری قابل چشم پوشی یا لغو بوده چرا که احتمالا تله ای برای شناسایی رانندگان اوبر محسوب می شود.

این ابزار به اوبر این امکان را داده تا خودروهای اوبری غیرواقعی (روح) را در مکان هایی که عملا خودرویی در آن ها قرار نداشته نمایش داده تا مقامات دولتی را گول زده و امکان شناسایی خودروهای شرکت را از آن ها سلب نموده ، مقامات قضایی در برخی شهرهای فاقد چهارچوب قانونی خدمات مسافربری به رزرو، یدک کشی و توقیف این خودروها می پردازند.

یکی از سخنگوهای اوبر استفاده از توپ خاکستری را همچنان رایج دانسته ، هر چند دامنه اعمال آن به مراتب کاهش یافته است. هدف اصلی از توسعه این قابلیت حفاظت از شرکت در برابر رقبا و جلوگیری از سواستفاده های رانندگان بوده ، با این حال اکثر کاربردهای آن برای پیشگیری از جریمه های قانونی اعمال شده است.

در این شرایط ، بهترین محققان امنیتی اوبر و نائب رئیس بخش محصول و توسعه شرکت در جمعه این هفته بدون ارائه توضیحات از سمت خود استفعا داده اند. مرتبط بودن این خروج ها با برنامه توپ خاکستری نامشخص می باشد.

تردیدها نسبت به برنامه توپ خاکستری از آنجایی شروع شده که برخی حوادث کارایی سیستم اوبر را با تردید روبرو ساخته و بسیاری از مشتریان و سرمایه گذاران دچار دغدغه هایی در این زمینه شده است.

برخی از این اتهامات عبارتند از اتهام سواستفاده جنسی که در بازرسی داخلی شرکت حاصل شده ، ویدئویی از مدیرعامل ارشد شرکت تراویس کالانیک که در حال بحث و جدل با یکی از رانندگان اوبر بوده که منجر به معذرت خواهی عمومی وی و وعده ی اصلاح رفتار شده ، مورد دوم دادخواست شرکت سازنده خودروهای خودکار آلفابت – ویمو بوده ، ویمو اوبر را متهم به سرقت تکنولوژی خودروهای خودکار نموده ، اتهامی که اوبر آن را رد نموده است.

اوبر در ایمیلی در ارتباط با توپ خاکستری به این نکته اشاره نموده که این روش درخواست های کاربران جعلی که مقررات شرکت را زیرپا گذاشته نفی نموده ، هر چند برخی افراد قصد آسیب فیزیکی به رانندگان را داشته ، رقبا در پی اخلال در فعالیت شرکت بوده ، برخی مخالفان اوبر با سازمان های دولتی همکاری نموده و از طریق ضربه های مخفی در پی بدام انداختن رانندگان می باشند.

یکی از سخنگویان شرکت به این نکته اشاره نموده که اجرای این تاکتیک پس از کسب مجوز فعالیت در تعداد بیشتری از نقاط به مراتب کاهش یافته است.

وی به این نکته اشاره نموده که دپارتمان قانونی شرکت اوبر استفاده از این تکنیک در مکان هایی که اوبر صراحتا منع نشده را مجاز نموده ، از سوی دیگر بندهای اجرایی اوبر مسافران را موظف ساخته تا از برنامه برای مقاصد شخصی و نه تجاری استفاده کرده و هیچ گونه آزاری را متوجه رانندگان نکرده است.

این برنامه همچنان در شرایطی که رانندگان تحت تهدید دستگیری یا مجازات قانونی بوده در برخی شهرهای ۱۵ ایالت آمریکا اجرا شده که اکثر آن ها فاقد قوانین رانندگی شفاف می باشند. وی از اجرای این برنامه در سایر شهرها اطلاعی ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا