گسترش فعالیت دستگاه دیپلماسی برای تقویت دیپلماسی علم

محمدمهدی زاهدی؛ رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اهمیت توجه به بحث دیپلماسی علم، به خبرنگار سیناپرس گفت: کشور ما ظرفیت های علمی بسیار بالایی دارد که می توان از این ظرفیت ها برای جذب دانشجویان خارجی به ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی استفاده کرد. در این زمینه هنوز ضعف داریم و نتوانستیم متناسب با این ظرفیت ها، نسبت به پذیرش دانشجو از سایر کشورها اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: ما می بایست دیپلماسی علمی خود را به صورت حرفه ای تر دنبال کنیم تا تجارب علمی خود را به دیگران منتقل نماییم. افزون بر این، کسانی که تربیت شده دانشگاه های ما هستند، پیام رسان اهداف این نظام، انقلاب و نجابت ملت ایران خواهند بود.

زاهدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ترامپ محدودیت هایی برای ایرانیان ایجاد کرده است در حالی که در همان آمریکا، بهترین متخصصان، ایرانی هستند. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد و ایران عزیزی که مهد تمدن است و در تمام جهان به ویژه آمریکا، نخبگان زیادی دارد، در لیست تروریسم قرار بگیرد؟ دلیلش این است که ما هنوز نتوانستیم پیام انقلاب را به برخی از جاها برسانیم. البته بعضی ها، هم کور و هم کر هستند و حاضر نیستند واقعیت های کشور ما را بپذیرند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر نقش توسعه دیپلماسی علمی در تغییر نگاه جهانیان به دستاوردهای کشور، اظهار کرد: ما هنوز از جهان غرب گلایه داریم. آنها هنوز با مقالات علمی ایرانیان به صورت کاملا خصمانه برخورد می کنند و بسیاری از مقالات ما که قابلیت چاپ در بهترین مجلات را دارد، با بهانه های واهی رد می کنند.

تاکید قانون اساسی بر استفاده از تحقیقات علمی دنیا

سید محمدجواد ابطحی؛ دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت دیپلماسی علم در کشور ما مطلوب نیست، گفت: به نظر من، مراودات علمی می بایست جدا از موضوعات سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

دستگاه دیپلماسی و سفارتخانه های ما در زمینه دیپلماسی علم، فعالیت کمی دارند. خیلی از چهره های علمی برجسته دنیا، ایرانیانی هستند که در دیگر کشورها زندگی می کنند اما ما آنها را نمی شناسیم 

وی افزود: در آموزه های دینی ما آمده که دانش، گمشده مومن است و هرجا که باشد، باید آن را برداشت. بنابراین ما باید مراودات علمی با دیگر کشورها داشته باشیم چراکه اثرگذاری آن بیشتر است. اصل دوم قانون اساسی هم می گوید که ما بایستی از تحقیقات علمی دنیا استفاده کنیم.

ابطحی تصریح کرد: من معتقدم که دستگاه دیپلماسی و سفارتخانه های ما در زمینه دیپلماسی علم، فعالیت کمی دارند. خیلی از چهره های علمی برجسته دنیا، ایرانیانی هستند که در دیگر کشورها زندگی می کنند اما ما آنها را نمی شناسیم. ما فقط پروفسور سمیعی را می شناسیم در حالی که امثال پروفسور سمیعی، زیاد داریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با بیان اینکه عدم مطلوبیت دیپلماسی علمی به این معنا نیست که تاکنون کاری انجام نشده، اظهار کرد: انتظار ما از دولت این است که در این زمینه ورود بیشتری داشته باشد و حمایت کند. همین الان در بحث محدودیت ترامپ برای ایرانیان، دولت باید به عنوان حامی سیاسی تبعه خود وارد شود. تنها 3 درصد ایرانیان آمریکا، اپوزیسیون هستند و بقیه آنها یا از نوابغ علمی هستند و یا بنگاه های بزرگ اقتصادی دارند. ما باید به آنها بگوییم که اگر آنجا فضا را بر شما تنگ می کنند، به کشور خود بازگردید و در اینجا فعالیت کنید.

 

گزارش: سیداحمد طبائی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا