جهت یابی ربات ها در ایستگاه فضایی با استفاده از وای- فای

سیناپرس: جهت یابی دیجیتالی بر روی زمین معمولاً به وسیله سیستم ناوبری جهانی یا همان جی.پی.اس صورت می گیرد. اما جی.پی.اس فقط بر روی زمین قابل استفاده است و در منطق دیگر نظیر ایستگاه فضایی نمی توان از آن بهره گرفت.

برخی دانشمندان ناسا که به فکر بهره گیری از ربات ها برای انجام برخی کارهای خرده ریز و روزمره در ایستگاه فضایی بودند، با این مشکل روبرو شدند که این رباتها به خاطر نبود جی.پی.اس نمی توانستند مسیر خود را به درستی پیدا کنند.

در سال 2006 سه ربات کوچک با نام SPHERES به ایستگاه فضایی برده شدند. هدف از این کار، بررسی امکان انجام خودکار برخی کارها و در نتیجه آزادتر شدن وقت فضانوردان حاضر در ایستگاه بین المللی برای انجام برخی کارهای دیگر بود. در حال حاضر این ربات ها فقط در یک فضای مکعبی با ابعاد دو متر که مجهز به پنج فرستنده اولترسوند است کار می کنند. این فرستنده ها، کارکردی شبیه به جی.پی.اس بر روی زمین دارند.

اما بی تردید این مکان بسیار محدود است و بهتر است که ربات ها در تمام بخش های ایستگاه فضایی حضور داشته باشند تا بتوانند انواع مختلفی از فعالیت ها را به انجام برسانند.

به همین دلیل، فضانوردان ساکن در ایستگاه بین المللی، نقشه ای از میزان شدت وای-فای در بخش های مختلف ایستگاه تهیه کردند. سپس این مقادیر بر روی نقشه پیاده شد و به این ترتیب اکنون می توان ربات ها را با دقتی قابل قبول شناسایی کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا