موفقیتهای کشور در تحقیقات پزشکی هسته ای

محمد مهدی طهرانچی در گفتگو با مهر، با اشاره به سالروز ملی فناوری هسته ای در کشور و با تاکید براینکه فناوری هسته ای به لحاظ حساسیت و کاربرد متنوع، از ویژگیهای خاصی برخوردار است، گفت: در این عرصه دانشمندان ما نشان دادند که قدرت واکاوی مساله و رسیدن به راه حل های جدی آن را دارند.

استاد گروه فیزیک دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه علم هسته ای فقط در انحصار قدرتهای بزرگ نیست، ادامه داد: دستیابی به فناوری هسته ای به عنوان راهبرد جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است و براین اساس تحقیقات مدونی در این زمینه در حال انجام است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی به حرکتهای موثر ایران در حوزه های صلح آمیز هسته ای از جمله صنعت، پزشکی و انرژی اشاره کرد و افزود: چشم انداز فناوری هسته ای دسترسی به علم تولید مواد هسته ای است که دنیا نیز به آن حساسیت دارد اما در حال حاضر می توان در زمینه سایر مباحث جدی فناوری هسته ای در حوزه پزشکی، انرژی و صنعت تحقیقات موثری داشته باشیم و به افتخارات خوبی دست یابیم.

وی با تاکید براینکه لازم است برروی موضوعات مرتبط با راکتورها و فناوری هسته ای در صنعت تمرکز داشته باشیم، خاطرنشان کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران تکیه بر علم و فناوری در کنار اقتصاد و فرهنگ است و در این راستا تحقیقات در بخش فناوری هسته ای در دستور کار قرار گرفته است.

طهرانچی گفت: در حوزه تحقیقات پزشکی هم اکنون کشورمان به موفقیتهای بسیاری دست یافته است به نحوی که رادیو داروها و رادیو ایزوتوپ ها در کشور ما تولید می شود و در زمینه محاسبات پرتو دارو اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به آینده فناوری هسته ای ایران تصریح کرد: کشور ما دانش لازم و توانایی علمی را در عرصه صنعت فناوری هسته ای دارد و در حوزه پرتو پزشکی نیز پیشرفتهای بسیاری داشته است به نحوی که دراین عرصه دانشمندان بزرگی در حال فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تحقیقات انجام شده در حوزه پرتو پزشکی گفت: استفاده از نیروگاه راکتور تهران با هدف تولید رادیو داروها شکل گرفت.

وی با بیان اینکه باید خودکفایی در پرتو پزشکی و رادیو داروها را حفظ کنیم، افزود: از آنجا که نباید در علم محدودیت قائل شد خودکفایی را برطرف ساختن بسیاری از نیازهای داخلی، تعریف می کنیم و با این وجود همچنان بر تحقیقات در زمینه فناوری هسته ای ادامه خواهیم داد.

طهرانچی بر لزوم تمرکز بر تصویربرداری پزشکی هسته ای به عنوان برنامه آتی ایران در دستیابی موفق به تحقیقات فناوری هسته ای تاکید کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا