شیرین سازی آب خلیج فارس توسط کشورهای عربی، 12 برابر ایران است

حسین خادمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس گفت: شرکت آب و فاضلاب در زمینه شیرین سازی آب، تجربیات 20 ساله دارد. همه آب شیرین کن هایی که در دنیا وجود دارد اعم از RO، MSF، MED، DC، RH را ما در اختیار داریم. به عبارت دیگر شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان کلکسیونی از انواع مختلف آب شیرین کن ها را دارد. اما در وضعیت فعلی با توجه به اینکه RO یکی از مناسب ترین و اقتصادی ترین روش ها برای تامین آب شرب است، شرکت آب و فاضلاب تصمیم گرفته در مناطقی که نیاز به شیرین سازی آب است، از این روش استفاده کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان افزود: با بررسی هایی که انجام گرفته، به این نتیجه رسیدیم که برای شیرین سازی آب دریا به منظور تامین آب شرب استان، اقتصادی ترین راه، استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی است. اما در هر نقطه ای که سرمایه گذار تمایل داشته باشد که آب و برق را با هم تامین کند و نیروگاه CHP بزند، ما آمادگی خرید آب از او را داریم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشور ما حدود 500 هزار مترمکعب آب در سواحل خلیج فارس و دریای عمان شیرین سازی می شود که در مقایسه با حجم شیرین سازی آب در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار کم است. آنها هم اکنون بالای 6 میلیون مترمکعب آب شیرین سازی می کنند. پیش بینی ما این است که در آخر برنامه ششم توسعه، نزدیک به 60 درصد آب شرب مورد نیاز شهروندان را از طریق شیرین سازی آب دریا تامین کنیم.

خادمی در پاسخ به این پرسش که آیا شیرین سازی آب دریا و انتقال دوباره نمک آن به خلیج فارس و دریای عمان، باعث آسیب دیدن اکوسیستم منطقه نخواهد شد؟ گفت: تبخیر آب در خلیج فارس و دریای عمان آنقدر زیاد است که حجم برداشت آب برای شیرین سازی در مقایسه با آن به چشم نمی آید. اما آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد، چگونگی برگشت آب تغلیظ شده به دریاست. اگر این مکانیزم به صورت مکانیزیم مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود، قطعا مشکل خاصی برای محیط زیست، آبزیان و اکوسیستم منطقه ایجاد نخواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: برای تمام پروژه هایی که در این ارتباط انجام دادیم، مطالعات لازم صورت گرفته و مجوزهای مربوطه از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا