مکان‌سنجی مخازن آب اضطراری در شهرها

انسان از آغاز خلقت همواره با موضوع بلاياي طبيعي از جمله سيل، طوفان، زلزله و… مواجه بوده و سعي كرده تا اين حوادث را مديريت و كنترل كند. كم آبي و بي آبي ناشي از زلزله و بعضي ديگر از بلاياي طبيعي، آب رساني اضطراري بعد از حوادث بزرگ را امري اجتناب ناپذير و حياتي كرده است. در دوران بحران، آب اساسي ترين نياز مردم است. حفظ آب سالم بعد از آسيب در سامانه، اولويت اصلي شركت هاي آب و فاضلاب است.

در دوران بحران، آب اساسي ترين نياز مردم است. حفظ آب سالم بعد از آسيب در سامانه، اولويت اصلي شركت هاي آب و فاضلاب است.

با توجه به بررسي هاي صورت گرفته، يكي از روش هاي تامين آب در شرايط اضطراري استفاده از مخازن ثابت در احجام 20 الي 100 مترمكعب مي باشد كه بايد در محلات مختلف شهر نصب شوند. با توجه به اين كه ساخت و نصب اين مخازن هزينه و زمان زيادي را صرف مي كند، لذا جانمايي صحيح اين مخازن از اهميت ويژه اي برخوردار است.

در این رابطه پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای یزد و میبد با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تهران مطالعه ای را به انجام رسانده اند.

در اين پژوهش جهت جمع آوري اطلاعات پيرامون موضوع تحقيق، از روش كتابخانه اي استفاده شده و با طرح سوالاتي در قالب پرسش نامه، نظرات متخصصان براي شناسايي معيارهاي موثر در جانمايي مخازن اضطراري، انتخاب مهمترين آن ها و تعيين ضريب اهميت هر معيار اخذ و سپس با استفاده از روش «فرآيند تحليل سلسله مراتبي» یا  AHPكه يكي از روش هاي تصميم گيري چند معياره است، محاسبات لازم براي تعيين ميزان اهميت هر كدام انجام شد.

يافته های این تحقیق نشان می دهد که چنج معيار اصلي براي جانمايي مخازن اضطراري به عنوان مهم ترين معيارها شناخته شده كه به ترتيب ضريب وزني اهميت محاسبه شده عبارتند از:

  • نزديكي به مراكز با اهميت بالا
  • نزديكي به مراكز پرجمعيت
  • حفظ شرايط هيدروليكي شبكه توزيع آب
  • دردسترس بودن
  • هزينه تملك

در این خصوص، نزديكي به مراكز با اهميت بالا، اولويت اول و هزينه تملك كمترين اولويت را كسب كردند.

طبق بیان محققین که نتایج پژوهش جالب آن ها در فصل نامه «دانش پيشگيري و مديريت بحران» وابسته به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منتشر گردیده، براي انتخاب مكان مناسب جهت نصب مخازن مذكور، مي توان مكان هاي مختلف در يك محله را از جمله پارك، مسجد، مدرسه و غیره را با در نظر گرفتن معيارها و ضرايب وزني به دست آمده با هم مقايسه و اولويت بندي نموده و سپس بهترين گزينه را با استفاده از روش فرآيند تحليل سلسله مراتبي یا AHP انتخاب نمود.

منبع: نگارش، س. و همکاران. 1395. تعیین معیارهای موثر در جانمایی مخازن اضطراری آبرسانی و محاسبه ضریب وزنی اهمیت آنها به روش AHP. دانش پيشگيري و مديريت بحران، 6(3): 272-264.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا