نگاهی نو به سه‌چرخه‌های الکتریکی

امروزه اسکوترهای الکتریکی به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای استفاده در سیستم حمل و نقل شهری تبدیل شده است که استفاده از آنها نه‌‌تنها از نظر اقتصادی و به عبارتی مصرف سوخت مقرون به صرفه خواهد بود، بلکه ابزاری سازگار با محیط‌زیست است که پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از توسعه سیستم‌های حمل و نقل شهری را به حداقل ممکن می‌رساند.

 
 

اما در مقابل این مزیت ها، تنها عیب این سه چرخه ها این است که امکان حمل بیش از یک سرنشین با این اسکوترها وجود ندارد و معمولا برای یک سرنشین مناسب است.

شرکت های بزرگی که در این زمینه فعالیت می کنند در تلاش هستند با ایجاد تغییراتی در طراحی و شکل ظاهری این اسکوترها، این نوع سه چرخه های الکتریکی را به ابزاری تبدیل کنند که بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. یکی از جدید ترین ایده های مطرح شده برای ساخت اسکوترهای برقی، سه چرخه های باری الکتریکی موسوم به ژوهانسن 3 (Johanson 3) است که شکل ظاهری منحصر به فردی دارد.

ژوهانسن 3، چند نفره است

شاید به نظر برسد این وسیله با هدف امکان حمل بار همراه سرنشین به این شکل طراحی شده، اما حقیقت این است که هدف از طراحی این سه چرخه حمل سرنشینان بیشتر است. قسمت جلو این سه چرخه به گونه ای طراحی شده که راننده می تواند در حالت نشسته یا ایستاده هدایت آن را در دست گیرد. چنین امکانی راحتی بیشتر را برای سرنشینان این سه چرخه تضمین می کند. به گفته کارشناسان چنین ویژگی که یکی از شاخص های منحصر به فرد در طراحی این گروه از سه چرخه های الکتریکی به شمار می آید به راننده این امکان را می دهد تا بتواند با انتقال وزن خود به پاها در امتداد پیچ هایی که در مسیر حرکت با آن مواجه می شود سه چرخه را به طور مایل از پیچ عبور دهد. در حقیقت با این امکان سرنشینی که هدایت سه چرخه را به عهده دارد شیب آن را به شیوه ای تنظیم می کند که سه چرخه راحت تر حرکت کند. در حقیقت این سه چرخه های باری ـ الکتریکی می تواند با سهولت شما را به هرجایی که مورد نظرتان باشد برساند و این در حالی است که همزمان می توانید هر آنچه را مورد نیازتان است نیز با همین وسیله حمل کنید. به این ترتیب کاربر می تواند از آن به عنوان وسیله مناسبی برای انجام خریدهای روزانه استفاده کند. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر این باورند که سه چرخه ای با این امکانات می تواند دربردارنده امکاناتی برای مدیران پروژه های ساختمانی، راهنمایان گردشگری و بسیاری از افرادی باشد که در صنایع مختلف مشغول کار و فعالیت هستند.

سه چرخه شهری

پنج مدل مختلف اسکوتر برقی وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. بر اساس مقدار انرژی مورد نیاز و بودجه اختصاص داده شده برای خرید انواع مدل های مختلف این سه چرخه که ژوهانسن 3 نام دارد برای کاربردهای مختلف از سفرهای شهری تا سیستم حمل و نقل عمومی، مسابقه ای و سه چرخه ای مطابق سلیقه جوانان در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد مدل شهری 2 (Urban 2) نسخه استانداردی از یک سه چرخه است. دو موتور عقبی نصب شده روی توپی چرخ ها حرکت سه چرخه تا سرعت 45 کیلومتر در ساعت را امکان پذیر می کند. البته باتری این سه چرخه قابلیت افزایش سرعت حرکت تا 61 کیلومتر در ساعت را نیز دارد. قیمت این سه چرخه حدود هشت میلیون و 500 هزار تومان است. این سه چرخه برای افراد بلند قدی که می خواهند بار زیادی همراه خود داشته باشند می تواند گزینه مناسبی باشد.

سه چرخه به جای تاکسی

امکان حمل یک یا دو سرنشین و همچنین یک یا دو چمدان با استفاده از این سه چرخه ها آنها را به گزینه مناسبی به عنوان جانشین تاکسی ها در شهرهای شلوغ و پر رفت و آمد تبدیل کرده است. گرچه شاید سواری با این سه چرخه راحت ترین سواری نباشد که تاکنون تجربه کرده اید، اما در مناطق شلوغ و پر رفت آمد یا مناطقی که آلودگی هوا به یکی از معضلات زندگی شهری تبدیل شده بهترین انتخاب است. البته با این شرط که داشتن کلاه ایمنی را فراموش نکنید. در مدل هایی از این سه چرخه که امکان حمل دو مسافر همراه راننده وجود دارد فضای در نظر گرفته شده برای حمل بار به مراتب کمتر است.

مدل هایی از نوع خانوادگی

قیمت این مدل سه چرخه الکتریکی ژوهانسن 3 حدود ده میلیون و 500 هزار تومان است که اکس ـ پلورر (X-plorer) نام دارد. این سه چرخه می تواند گزینه مناسبی برای خانواده ها باشد. سرعت حرکت آن حدود 80 کیلومتر در ساعت است. صفحه داشبورد پیشرفته ای که برای آن در نظر گرفته شده است به راننده کمک می کند براحتی آن را در مسیر هدایت کند. این امکان وجود دارد که وقتی سرنشین دیگری همراه راننده نیست قسمت های جانبی آن را جمع کند تا فضای کمتری اشغال کند. حتی این امکان وجود دارد که بتوان محفظه حمل بار را روی بدنه سه چرخه قرار داد تا از امنیت بیشتری برخوردار باشد. مسافر این سه چرخه در قسمت عقبی آن مستقر می شود. جعبه های حمل بار را می توان روی بدنه سه چرخه یا در محل استقرار سرنشینان قرار داد. یکی دیگر از ویژگی های شاخص این سه چرخه امکان جدا کردن بخش های جلو و عقب سه چرخه است. به این ترتیب در مکان هایی که امکان حرکت آن وجود دارد می توان سه چرخه را براحتی جمع کرد و داخل خودرو قرار داد یا این که با ترن و دیگر وسایل حمل و نقل آن را از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل کرد.

سه چرخه ای برای حمل بارهای سنگین

یکی دیگر از مدل های این سه چرخه الکتریکی رینو (Rhino) نام دارد که می تواند 300 کیلوگرم بار را همراه دو سرنشین حمل کند. این سه چرخه تنها سه چرخه برقی است که از قابلیت حمل باری با این وزن برخوردار است. زمانی که سه چرخه چنین باری همراه داشته باشد بیشینه سرعت حرکت آن به 65 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا می کند. اگرچه امکان جا به جایی مسافر با رینو وجود دارد، اما در حقیقت این سه چرخه بیشتر برای حمل بار مناسب است. طول این سه چرخه 2.4 متر یا به عبارتی نصف طول یک خودرو سواری خانوادگی است؛ البته باریک تر و سبک تر و اینها از ویژگی هایی است که استفاده از این سه چرخه ها را در سیستم حمل و نقل تسهیل می کند.

از سه چرخه سفری تا گردشگری

یکی از دیگر کاربردهای پیش بینی شده برای سه چرخه های الکتریکی استفاده از آنها در سفر است. به کمک این سه چرخه حتی می توانید نمایی نزدیک تر از دنیای حیوانات و حیات وحش را نظاره گر باشید. شرکت طراح و سازنده این سه چرخه ها اعلام کرده است سه چرخه های الکتریکی سفری به گونه ای طراحی شده که هر کاربری می تواند به آسانی در مدت زمان کوتاهی در حدود 15 دقیقه با چگونگی کار آنها آشنا شود. شرکت سازنده برای آن دسته از کودکانی که به استفاده از اسکوترها یا سه چرخه های الکتریکی علاقه مند هستند چاره ای اندیشیده است. مدل مناسب برای کودکان جونیور (Junior) نام دارد که قیمت آن حدود شش میلیون تومان است. این سه چرخه برای کودکانی در محدوده سنی 6 تا 10 سال مناسب است. حداکثر سرعت حرکت این سه چرخه 15 کیلومتر در ساعت است و می تواند باری به وزن 91 کیلوگرم را حمل کند. در این سه چرخه فضا برای یک سرنشین دیگر در نظر گرفته شده است. این سه چرخه با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل 32 کیلومتر را طی می کند. سه چرخه شهری 2 (Urban 2) با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل 44.8 کیلومتر را طی می کند. مدل های اکس ـ پلورر و رینو با یک بار شارژ کامل 60 کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد طی خواهد کرد. مدل پنجم این سه چرخه های الکتریکی شهری 1 (Urban 1) نام دارد که مدل کوچک تر و سبک تر از مدل شهری 2 است. این سه چرخه به طور اختصاصی برای نوجوانان و خانم هاست. یکی از دیگر کاربردهای پیش بینی شده برای این مدل از سه چرخه های الکتریکی گردشگری است. به این ترتیب گردشگران می توانند با اجاره یک سه چرخه امتداد مسیر ساحل را با آن طی کنند یا این که راهنمایان گردشگری می توانند با استفاده از این سه چرخه دو سرنشین را به بازدید یک منطقه گردشگری در نزدیکی محل اقامت مسافران ببرند. به گفته شرکت سازنده، این سه چرخه بر اساس مقررات و استانداردهای مورد تائید آمریکا و اروپا طراحی و ساخته شده است.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا