کشف نقاشی های صخره ای 14 هزار ساله در اسپانیا

تیمی از پژوهشگران اسپانیائی در بررسی های میدانی خود در ایالت باسک واقع در کشور اسپانیا موفق به کشف 50 تقاشی صخره ای باستان شدند. این نقوش در نزدیکی شهر لکیتیو قرار دارند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، این نقوش پیش از تاریخی شامل تصاویر حیواناتی مانند اسب، گاومیش کوهان دار، بز و نقش دو شیر است که نمونه آن در آثار پیش از تاریخی به ندرت دیده می شود.

بررسی های انجام شده همچنین گویای این موضوع است که این تصاویر درفاصله زمانی 12 هزار سال تا 14 هزار و 500 سال پیش کشیده شده اند. در حال حاضر امکان بازدید همگانی از این غار برای مردم وجود نداشته و دلیل این موضوع نیز حفاظت و نگهداری از غارهای فوق اعلام شده است.

برخی از این نقوش به نسبت تصاویر مشابهی که پیش از این کشف شده اند، بزرگ  تر بوده و به گفته پژوهشگران، نقش یکی از اسب های کشف شده در این صخره ها، 150 سانتیمتر است. اونای رمنتریا سرپرست این تیم بررسی و مطالعات آثار پیش از تاریخی در رابطه با نقوش فوق الذکر اعلام کرد: این تصاویر فوق العاده و شگفت انگیز هستند. آن چه ما در این محل با آن سر و کار داریم؛ گنجینه ای ارزشمند و متعلق به کل بشریت است.

گفتنی است این نقوش در ماه می سال جاری و در غار باستانی Armintxe کشف شده بودند اما به دلیل لزوم انجام پژوهش و تحقیق روی ماهیت و پیشینه آن ها، اطلاعاتی از این موضوع منتشر نشده بود. این غار برای مردم محلی شناخته شده بود اما تا کنون کسی به بررسی دیواره های داخلی آن و بخش های تاریک غار نپرداخته بود. این موضوع در حالی است که در داخل این غار و روی یک صفحه صخره ای به طول 15 متر، بیش از 50 تصویر از دوران پیش از تاریخ باقی مانده است.

بررسی های کارشناسان نشان می دهد در هر دو دیوار داخلی این غار تصاویری از جانوران ترسیم شده است که این نقوش شامل 30 حیوان هستند. این تصاویر عمدتا با خطوط منحنی و نیم دایره ای ترسیم شده و از نظر سبک؛ مشابه آثار موجود در غار های Pyrenees کشور فرانسه هستند. مطالعات تطبیقی انجام شده و بررسی نوع تصاویر نشان می دهد که احتمالا انسان های شکارچی و گردآورنده غذا که در این دو منطقه زندگی می کردند، در آن روزگار با یکدیگر در ارتباط بوده و از یکدیگر تاثیر گرفته اند.

بررسی های انجام شده همچنین گویای این موضوع است که این تصاویر درفاصله زمانی 12 هزار سال تا 14 هزار و 500 سال پیش کشیده شده اند. در حال حاضر امکان بازدید همگانی از این غار برای مردم وجود نداشته و دلیل این موضوع نیز حفاظت و نگهداری از غارهای فوق اعلام شده است. سرپرست این تیم تحقیقاتی در این مورد اطمینان داد که به زودی و با استفاده از فناوری های بصری نوین، امکان بازدید مجازی از این غار برای همه مردم فراهم شده و علاقه مندان می توانند بدون حضور فیزیکی در محل، از آثار فوق بازدید کنند. گفتنی است در پایان ماه جاری میلادی، کنگره ای ویژه با حضور کارشناسان نقوش پیش از تاریخی در این منقطقه برگذار خواهد شد و پژوهشگران درباره این نقوش به  بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا