روغن ماهی باعث مقاومت به شیمی درمانی در بیماران سرطانی ایجاد می کند

براساس گزارش انجمن آمریکایی سرطان، بیش از 1.6 میلیون نفر سالانه به سرطان مبتلا می شوند.  بنا بر گزارشات و مقالات، رژیم غذایی تاثیر به سزایی در بهبود و سلامت بیماران سرطانی دارد. اما به نظر می رسد مصرف برخی از مکمل ها و مواد غذایی باعث می شود شیمی درمانی به اندازه مورد نیاز موثر واقع نشود.

 

مطالعه اخیر حاکی از آن است که روغن ماهی که حاوی مقدار زیادی امگا 3 است می تواند باعث بروز مقاومت در مقابل شیمی درمانی به عنوان درمان سرطان شود.

اسید چرب امگا ۳ خانواده‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که اولین پیوند دوگانه آن‌ها بین سومین وچهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته‌است. اسیدهای امگا ۳ برای تنظیم فعالیت بدن انسان موادی ضروری هستند. ولی در بدن ساخته نمی‌شوند.

سه اسید چرب تشکیل‌دهنده خانواده امگا-3 عبارتند ازآلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوساپنتائنوئیک اسید(EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید(DHA). آلفا- لینولنیک اسید (ALA) در گردو ، برخی از انواع لوبیا، سبزیجات و در روغن‌های کانولا، سویا، بذر کتان/ بزرک و روغن زیتون یافت می‌شود. دو اسید چرب دیگر، یعنی ایکوساپنتائنوئیک اسید (EPA) ودوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) در ماهی همچون سالمون و در روغن و مکمل‌های ماهی وجود دارد.  این اسیدهای چرب از نظر تغذیه‌ای بسیار مهمند زیرا همگی دارای پیوند  غیراشباع  چندگانه هستند.  مغز گردو و بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا ۳ در میان مواد غذایی گیاهی هستند.

    منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا