رعایت مقررات تولیدو نگهداری مواد غذایی لازمه زندگی سالم

 هدف این مقررات جلوگیری از بیماری هایی است که منشا آنها غذای آلوده است. این قوانین شامل عملکردهایی است که باید برای جلوگیری از به وجود آمدن بیماری های بسیار زیاد با منشا غذایی استفاده شود.

استاندارد ISO22000 ، استانداردی است که توسط سازمان استاندارد سازی برای سلامت غذایی در نظر گرفته شده است. این استاندارد با مشخص کردن موارد مورد نیاز برای سیستم های مدیریت سلامت غذایی، راهنمایی برای تولیدکنندگان، دولت ها و توزیع کنندگان ایجاد کرده است.

سلامت غذایی، شامل رعایت مواردی از جمله مهندسی غذا، رده بندی غذا، شیمی غذا، میکروبیولوژی، فاسد شدن غذاها، تکنولوژی به کار رفته در تولید مواد غذایی، نمونه برداری از غذاها و اطمینان از سلامت آنها، و مراحل فرآوری آنها است که باید به طور مشخص و کامل رعایت شوند تا بتوان اطمینان حاصل کرد غذای مصرفی عاری از آلودگی است و از سلامت کافی برخوردار است.

جلوگیری از بروز بیماری های ناشی از غذای ناسالم از جمله مهم ترین اهداف سلامت غذایی است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از جمله باکتری های مهی که در سلامت غذایی حائز اهمیت هستند می توان به کمپیلوباکتر، کریپتوسپوریدیوم، سیکلوسپورا، لیستریا، سالمونلا،  ای کولای تولید کننده توکسین شیگا، ویبریو، شیگلا و یرسینیا نام برد. این باکتری ها، عوامل بیماری هایی مانند اسهال خونی، وبا، طاعون و بیماری های خطرناک دیگر هستند.در واکاوی علل وقوع هر کدام از این بیماری ها، نقش مواد غذایی و کیفیت و کمیت آنها بصورت مستقیم دیده می شود. گسترش فست فود ها و ورود آنها به چرخه ی تغذیه خانواده ها، نبود نظارت بر بهداشت و سلامت مواد غذایی تولید کنندگان و آشپزخانه های زیرزمینی، مصرف بی رویه ی روغن ها، نمک و مواد قندی و کاهش مصرف مواد لبنی، سرانه ی پایین مصرف میوه و سبزی و.. نقش برجسته ای در شیوع بیماری های پیش گفته دارند.

مرتضی زلای، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران  در گزارشی که در شورای اسلامی مطرح شد، اعلام کرد که   ابتدایی ترین حقوق هر انسان برخورداری از غذای سالم و توان دسترسی به آن است تا بتواند مسیر رشد و تعالی خود را در جامعه بدون دسته و پنجه نرم کردن با مشکلات و آسیب های متعدد جسمی و روحی سپری کند.

اما همچنین در ادامه گفت :"بر طبق آمار در شهر تهران، بیش از 2830 واحد اغذیه فروشی وجود دارد که 183 فقره آن بصورت غیر مجاز در حال فعالیت هستند. این تعداد واحد، بصورت شبانه روزی در طول سال مشغول به تولید فست فود و غذا های حاضری در جامعه می باشند. روند افزایشی فست فودها، نشان از تمایل بیش از حد جامعه به مصرف غذا های حاضری و دور شدن از سبک های سنتی و سالم غذاهای ایرانی است. در کنار گسترش بی رویه فست فودها، وضعیت دیگر صنف های مربوط به مواد غذایی نیز مطلوب نیست. در صنف چلو کباب و چلو خورش نیز 700 واحد دارای جواز بوده درحالی که تعداد واحد های غیر مجاز که عمدتا در زیرزمین منازل مسکونی و یا مساجد و همینطور پارکینگ ها فعالیت دارند نیز دست کمی از این تعداد ندارند و رقم600 واحد را به خود اختصاص می دهند که عمده اینها بدلیل نبود نظارت های بهداشتی و صنفی لازم نه از مواد با کیفیت استفاده می کنند و نه تن به رعایت نکات بهداشتی می دهند و در پس تبلیغات رنگارنگ به شیوع مسمومیت های غذایی و مصرف غذا های آلوده و بی کیفیت دامن می زنند. مصرف زیاد روغن های غیر استاندارد وسرطان زا در کنار استفاده بی رویه از نمک تنها گوشه ای از معضلاتی هستند که در بیشتر بخش های صنعت غیر استاندارد طبخ و تولید غذای ایران دیده می شود. همینطور سوء تغذیه ناشی از مصرف کم مواد لبنی که پایین تر از سطح استاندارد های جهانی است پوکی استخوان و ناهنجاری های جسمی را برای ایرانیان به ارمغان آورده است. متوسط مصرف شیر در دنیا، عدد190 کیلو گرم را نشان می دهد در حالی که بصورت میانگین  در سال هر ایرانی 70 کیلوگرم شیر مصرف می کند و عمده این مساله بواسطه ی بالا رفتن قیمت مواد لبنی است که سالانه بالاتر از میانگین نرخ تورم، عدد 31 و نیم درصد را به خود اختصاص داده است و 3.1  درصد بودجه کل خانوار ایرانی را می بلعد. با آزاد سازی قیمت لبنیات و بالارفتن نرخ تورم،  30 درصد مصرف لبنیات کاهش پیدا کرد در کنار کاهش مصرف شیر، اما سرانه مصرف مواد قندی همچون نوشابه رقم 42 لیتر در سال را برای خود ثبت کرده است که تقریبا چهار برابر سرانه مصرف جهانی است."

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا