چرا «اندام ساعت شنی» محبوب شده است؟

دکتر رسول روشن در گفت و گو با سیناپرس افزود: چنانچه در جامعه ای اندام چاق مورد پسند باشد، گرایش اغلب مردم به همین سمت خواهد بود، درست مثل چند دهه قبل که در بین ایرانیان، چاقی مد شده بود.

این روانشناس بالینی اذعان داشت: امروزه در کشور ما گرایش به لاغری بسیار رواج یافته است. داشتن اندامی در قالب ساعت شنی بسیار محبوب شده است و ذهن اغلب جوانان، چه دختر و چه پسر را به خود مشغول کرده است.

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: این بحث به موضوعی کلان تر به نام "Body Image" یا تصویر بدنی مربوط می شود. همه دوست داریم زیبا باشیم و این امری طبیعی است که برای رسیدن به زیبایی تلاش کنیم. البته نوع زیبایی از فرهنگ سرمشق می گیرد.

روشن تصریح کرد: گرایش به لاغری را که امروزه بسیار بین جوانان باب شده است،  می توان به دو صورت در بین افراد مشاهده کرد. یکی بی اشتهایی عصبی نام دارد که از منظر روانشناسی یک بیماری روانی محسوب می شود و دیگری گرایش افراط گونه افراد برای رسیدن به یک هیکل لاغر، چرا که گمان می کنند تنها با رسیدن به این اندام است که می توانند از خود راضی باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شاهد توضیح داد: یکی از محرک هایی که باعث این گرایش در بین جوانان شده است را می توان تبلیغات ماهواره ای و فضاهای مجازی دانست.

وی ادامه داد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که فضای مجازی تنها به یک بعد از وجود انسان می پردازد و آن هم بعد جسمانی است. به همین دلیل جوانان را از پرورش دیگر ابعاد خود در حوزه های روانی، معنوی و … غافل می سازد.

روشن با تاکید بر اینکه بها دادن به بعد جسمانی باید در حد خودش باشد، بیان کرد: اگر زیبایی ظاهری، بیش از حد دغدغه ذهنی جوانان قرار بگیرد، با نادیده گرفته شدن دیگر توانمندی ها و محو شدن آنها، فرد تک بعدی رشد پیدا می کند.

اگر زیبایی ظاهری، بیش از حد دغدغه ذهنی جوانان قرار بگیرد، با نادیده گرفته شدن دیگر توانمندی ها و محو شدن آنها، فرد تک بعدی رشد پیدا می کند.

این روانشناس بالینی یادآور شد: زمانی که با یک پدیده اجتماعی مثل تمایل به لاغری افراطی روبرو هستیم، باید از دیدگاه جامعه شناختی بررسی کرد که آیا جامعه توانسته است که ارزش های خود را در روان افراد و به ویژه جوانان خود نهادینه کند و یا اینکه خانواده چه روش تربیتی را اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: اما از نظر روانشناسی باید به تحلیل جنبه های فردی این اشخاص نیز پرداخت و نکاتی مثل اعتماد به نفس و عزت نفس این افراد را بررسی کرد.

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد اظهار داشت: در این بین برخورد خانواده ها در دوران کودکی نیز ملاک قرار می گیرد، به این صورت که اگر تمجیدهای افراط گونه و یا تحقیرهای مداوم به کار گرفته شود، در میزان عزت نفس فرزندان در آینده، تاثیر منفی می گذارد.

روشن توصیه کرد: خانواده ها باید تلاش کنند تا زمینه بروز همه توانمندی ها و استعدادهای فرزندان خود را فراهم کنند تا از رشد تک بعدی فاصله بگیرند. همینطور که در مدارس شاهد هستیم که معمولا دانش آموزانی که توانمندتر هستند، در حد متعادل به ظاهر و زیبایی خود می رسند.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا